8 april - Wereld Roma Dag

Amet Jasar, rolmodel van de Roma in Nederland: Het is vermoeiend om iedere keer te roepen dat je een Roma bent en geen zigeuner!
Vooral op de Balkan en in de Karpaten trekt nog een aantal Roma rond. In Nederland (vooral in Noord-Brabant en Limburg) en België wonen er slechts enkele 1.000en. De Roma werden in 11e eeuw gedeporteerd vanuit Punjab (Noord-India) om op te treden in Perzië. Eenmaal zonder werk, vertrokken zij via Noord-Afrika en de Balkan naar Europa, op zoek naar een beter leven. Ik houd van hun muziek, van hun vrijheid, van hun zelfstandigheid.

Vanmorgen eerst naar Steenbergen voor overleg. Gelukkig kreeg ik van tevoren door dat er volop controle langs de weg zou staan. Dat klopte! Normaal scheur ik best 100-110 over die weg, nu héél netjes 80, en daar waar het moest zelfs 50... maar ze stonden dan ook wel prominent met 5 auto's en zeker 20 agenten zeer aanwezig te zijn. Ik had m'n zonnebril op, het regende, en ik mocht doorrijden! Vlak voor de parkeerplaats van de bieb stond een vrachtwagen stil. Het is daar niet breed. Dus wachten... en wachten... ik genoot ondertussen van Capercaille. De auto na mij had minder geduld. Maar ja, zonder chauffeur rijdt een vrachtwagen echt niet weg!
Nu hád ik natuurlijk even thuis kunnen gaan lunchen. Maar het was 5 voor 12 en misschien was D nog wel aanwezig. Dat bleek niet het geval. En om alsnog door die regen te gaan lopen... dus bleef het weer bij ontbijtbiscuits. Vanavond lees ik het boek uit.

Geen opmerkingen: