2 april - Casanova geboren (1725)

Giacomo Girolamo Casanova, chevalier de Seingalt (1725-1798) staat bekend als een super-minnaar. Maar hij was veel meer dan dat. Hij was ook doctor in het burgerlijk én kerkelijk recht, violist in een theaterorkest, avonturier, rozenkruiser, spion, alchemist, gokker, vrijmetselaar, bedreiger, waaghals, gelukbrenger voor menig markiezin, zakenman, geheim diplomaat, bibliothecaris en schrijver... Naar eigen zeggen beminde hij meer dan 120 vrouwen tijdens zijn avonturen door heel Europa. Casanova beschreef dit alles levendig in zijn autobiografie Histoire de ma vie en heeft vele filmmakers geïnspireerd.

Dit keer sta ik echt laat op. Net voor 10 uur besluit ik toch maar m'n bed uit te komen. Het zonnetje schijnt vrolijk. Ik ga op de fiets naar de Sligro. Voor ieder ander een klein stukje, voor mij ongeveer het einde van de wereld. Maar het is wel lekker, ook al ben ik op als ik thuiskom. De verzameling volkskrant-dvd's gaat in kleinere doosjes (past beter in de la), heel wat knip/snijd/plakwerk. Om half 5 komt J langs voor haar belastingpapieren, 5 maanden vroeger dan normaal! We kletsen en lachen weer heel wat af. O ja, die aangifte is natuurlijk nog niet ingevuld, we missen nog wat papieren...

Geen opmerkingen: