24 april - Eerste schreeuw Willem de Zwijger

Zou dat meteen ook zijn laatste zijn geweest? In 1533 kwam hij ter wereld. Hij bevrijdde Nederland van het Spaanse juk. Iets met een 80-jarige oorlog die echt 80 jaar heeft geduurd, waarvan 12 met een bestand maar toen werd Nederland dus onafhankelijk. Voor hoelang heb ik niet onthouden. Geschiedenis was niet mijn sterkste vak, daar hadden ze nou juist de boekdrukkunst voor uitgevonden.

In alle vroegte vertrekken we naar Dordrecht, de tandarts verwacht ons. We zijn nog maar net op de snelweg aangekomen of we staan al stil. File. En dan juist zo'n file die niet genoemd wordt op de radio maar die wel flink lang is! Opeens ontdekt A de vrachtwagen van Paul K. En ja hoor, hij bestuurt hem nog zelf ook. Dus stapt A uit (tenslotte stond ik toch meer stil dan dat ik reed) en begint een gezellig praatje. Het is wel meer dan 20 jaar geleden dat we hem hebben gezien. Oeps, we mogen 60 meter rijden en mijn achtervolgers zouden dat toch wel prettig vinden als ik dat dan ook doe. Bij de afslag Heerle besluiten we toch maar gauw de sluiproute te nemen. Dwars door de dorpen en bij Roosendaal weer de snelweg op.
Precies 2 minuten vóór de afgesproken tijd stop ik op de Petunia.
Hij weet weer flink wat geheimtaal te produceren (waarom zeggen tandartsen niet gewoon vulling?) en zoekt nu nog naar het antwoord waarom tandsteen weggehaald moet worden. Ik vind het in ieder geval een totaal overbodige ingreep, en toch doet hij het iedere keer weer. De terugweg gaat een stuk sneller.

Geen opmerkingen: