18 april - Ierland onafhankelijk

In 1949 worden de laatste banden met het Britse Gemenebest doorgesneden en Ierland wordt een onafhankelijke republiek. Het zuidelijk deel van Ierland verkreeg praktisch onafhankelijkheid als Ierse Vrijstaat middels het Anglo-Iers verdrag op 6 december 1921. Noord-Ierland, met het grootste deel van de economische rijkdommen van het eiland, bleef Engels bezit. De extremistische vleugel van de IRA onder leiding van Eamon de Valera weigerde akkoord te gaan met de deling van Ierland. Een burgeroorlog is het gevolg. Uiteindelijk legde de Valera in zich neer bij de deling.

Vroeg in de ochtend ga ik boodschappen doen. Italiaanse én brandnetelgeitenkaas. Hoe groot mag 't zijn? Ik zeg gewoonlijk al "ja" voordat ik gezien heb welk deel hij aanwijst. Het zonnetje schijnt wel maar het is nog behoorlijk fris. Dus éven bijkomen voordat ik verder ga. Op de fiets naar appie. Ik krijg efteling-zegels die uiteraard meteen naar die vrolijke kids van de familie voor mij gaan. 's Middags loop ik nog even de stad in. Ik sta net -zonder leesbril- mini's uit te zoeken als de telefoon gaat. Waarom neem ik dat ding eigenlijk mee de stad in? De beveiliging aan de lijn. Jeetje we zijn net dicht denk ik nog. Er staat een klant bij de VVV en die heeft zijn laptop in de bieb laten liggen. Even schiet het door mijn hoofd dat hij dan lekker maandag maar moet terugkomen maar je weet natuurlijk nooit waar iemand vandan komt, het zou een toerist kunnen zijn. Ze waren niet van plan mijn telefoonnummer door te geven (dank dank dank!!) maar óf ik misschien... En zo opende ik dus om 5 uur weer de deur. Klant zeer tevreden, gaf als dank een doosje vrolijk gekleurde paaseieren en ik kon weer naar huis. Kippig als ik ben dacht ik nog dat het chocolade eieren waren. Maar deze paars-roze-oranje-geel-groen en blauw -met stippen- geverfde dingen bleken gekookte scharreleieren. Tot overmorgen houdbaar. Daar had je wel een leesbril plus extra vergrootglas voor nodig om dat uit te vinden... Vanavond de dvd Away from her gekeken. We hebben meteen besloten nooit naar een verzorgingshuis te gaan als we dement worden!

Geen opmerkingen: