8 augustus - The Great Train Robbery (1963)

Een trein van de Engelse posterijen wordt door Ronnie Biggs en nog 14 handlangers tot stilstand gebracht. Ze gebruiken géén geweren en er vallen géén dodelijke slachtoffers. Ze maken in totaal 2,3 miljoen Britse ponden buit (huidige waarde ongeveer 80 miljoen euro), het grootste deel is nog steeds niet gevonden...

Tussen enkele regenbuien door besluit ik dan toch maar te gaan lunchen want ik val bijna om van de honger. En als ik dan bijna thuis ben zie ik een hoogwerker van de gemeente... Ze staan in de Klaverstraat wat te overleggen, het is onduidelijk wat ze doen. Maar ik stap er wel op af! Als jullie straks toevallig tijd hebben... Nou daar kwamen dus eerst een hele hoop bezwaren naar voren want ze moesten toch eerst hun eigen werk doen en er zou wel geen tijd overblijven, etc. maar ze kónden hun werk helemaal niet doen want ze hadden geen stroom. En zonder stroom werkt een hoogwerker niet. Oké, deal: jullie stroom, ik zonder vlag straks. En ondertussen heb ik nog steeds geen fláuw benul wat ze nou eigenlijk allemaal doen. Iets met het hoekhuis, maar wát? Ach, nog maar eens vragen dus. Ze hebben Lode (de eigenaar van het huis) al enkele malen gewaarschuwd dat hij nu toch eindelijk iets aan het dak moet doen want dat het gewoon gevaarlijk is voor de buurt. Dakpannen kunnen zo naar beneden vallen. En nu maken ze foto's om de situatie goed vast te leggen. Tja. Je hoeft bij mij maar uit het raam te kijken en je weet al dat het eerstdaags mis zou kunnen gaan. Er is al jaren niets meer gedaan aan het onderhoud. Nu kunnen ze je dat niet verplichten maar wél als het een gevaar oplevert voor mensen die er langs lopen.
Nadat ze ook foto's genomen hebben vanuit onze eerste én tweede verdiep gaat de hoogwerker opnieuw omhoog en reikt naar onze vlaggenstok... Het blijkt dat de vlag dus ook enkele keren om het ophaaloog is gedraaid en niet "normaal" losgemaakt kan worden. Of het goed is dat ze hem lossnijden. Ja! Na 3 maanden en 3 dagen is de vlag weer naar beneden...

Geen opmerkingen: