20 augustus - Laatste hondsdag van dit jaar

De hondsdagen zijn als de heldere ster "Sirius" van het sterrenbeeld "De Grote Hond" gelijk met de zon opkomt. Sirius is dan dus niet zichtbaar. Uit vrees voor hondsdolheid kregen honden in verschillende landen vroeger muilkorven om tijdens de hondsdagen. Ook al kan het tijdens een onweer hondenweer zijn, honden hebben dus niks te maken met de hondsdagen. Honde(n)weer (nieuwe spelling met "n" erbij) is afgeleid van het oud-Nederlandse woord "ondeweer": slecht weer. Overigens zijn de hondsdagen meestal wel de warmste dagen van het jaar, met of zonder regen.


Na een zéér rustig doorgebrachte morgen (ontbijt zo rond half 11), even wat boodschappen gedaan voor de bieb, deze vervolgens naar de betreffende vestiging gebracht, de lidl bezocht en omdat een of andere onverlaat mijn linkerspiegel eraf had gegooid moest ik dus ook even langs de garage. Leuk: zij halen de spiegel bij de officiële opelgarage op en monteren hem voor mij. Ik betaal de prijs die zij voor de spiegel hebben betaald (hij liet me de bon nog zien ook) en ik heb niks betaald voor het monteren! Dat noem ik nou nog eens service. Ik weet dus echt heel zeker dat ik bij de officiële dealer heel wat meer had neergelegd. En of het dan net zo snel en goed was gedaan? Betwijfel ik! We zijn niet voor niks al enkele jaren daar geen klant meer. Daarna de zonnige appie nog bezocht, zowaar géén stoommaaltijd gekocht, maar wel genoeg eten voor een hele week in huis gehaald.

Geen opmerkingen: