26 augustus - vulkaanuitbarsting Krakatau

In 1883 knalde de Krakatau in de straat Soenda (tussen Java en Sumatra) uit elkaar. Tot op heden is dit de grootste vulkaanuitbarsting sinds mensenheugenis. Hij had een tsunami van 22 meter hoog tot gevolg. Complete steden en dorpen werden weggespoeld, ruim 36.000 mensen kwamen om. De deining werd tot in het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk geregistreerd.

Om half 9 vertrok de trein naar Groningen. Met 2x overstappen kom ik om kwart over 12 aan. Ik was wel vergeten eten voor onderweg mee te nemen zodat ik die 3,5 uur op een kop thee en 1/2 liter water heb geleefd. Maar dat werd gauw goedgemaakt met een puike lunch (desembruschetta met gemarineerde tomaatjes en basilicum). Ik had eigenlijk niet verwacht dat ik de tentoonstelling zo mooi zou vinden. Zéér afwisselend. Made in China ontbrak ook niet maar door de manier van presenteren was het gewoon mooi. Het dinosaurusskelet begon natuurlijk tot leven te komen (leuk als mensen dat niet in de gaten hebben!), de eieren waren vast gekookt of uitgeblazen (ik rook niks) en de keramiek was gewoon prachtig. Vazen van zo'n 2,5 meter hoogte (had ik best in m'n tuin willen hebben), schalen met steentjes (graag een iets grotere tuin...), druppels op de grond. Ook de schilderijen vond ik subliem.
Maar wát dan ook maar tegen kon zitten zat dan ook tegen. Natuurlijk ging de batterij van het fototoestel niet lang genoeg mee. En ik had mezelf nog wel zo toegesproken dat dit me nooit, maar dan ook nooit meer zou overkomen. Maar gelukkig had ik nog een mobieltje.
Na het Gronings museum bezocht te hebben besloot ik ook nog even naar Assen te gaan op de terugweg. Dat kleine stukje van museum tot station regende het natuurlijk (ik had toch echt ergens gelezen dat het redelijk mooi weer zou worden, in ieder geval zonder regen). In Assen miezerde het niet meer, het regende gewoon. En er stond een rij van bijna een uur... En dan vlak voor het einde van de rij ontdekken dat je een combikaart had kunnen kopen in Groningen...
Je krijgt meteen een boekje uitgereikt (wat ik natuurlijk meteen in m´n tas stop, lezen doe ik later wel). De kleine voorwerpen trekken me niet zo, ik kom duidelijk voor de warriors! Die dan ook helemaal het einde zijn. En natuurlijk zijn er nog veel meer mooie dingen te zien: terracotta dieren, kleinere beelden, schalen, ... die foto's staan dus op m'n mobiel. Maar... die raakte ook uitgeput. Maar ik heb wel enkele hele mooie kaarten gekocht. Mooie herinneringen.
Op station Assen zeggen de borden toch overduidelijk dat het voorste gedeelte tot Rotterdam doorgaat... ja mooi niet dus! In Zwolle worden er nog 2 treinstellen vóór gekoppeld zodat ik in Utrecht toch nog even naar voren moet lopen. En dan stopt ook nog die mp3-speler en dat boek had ik in het museumcafé van Assen al uitgelezen... (bij een chinese tosti en een pot jasmijnthee).

Onderstaande foto's zijn allemaal genomen in Groningen (mijn mobiel hangt op te laden nu...). Een impressie van de tentoonstelling. O ja, bij die flessen hadden ze een héél leuk geluid op de achtergrond, van een sissende gasfles...




Geen opmerkingen: