27 augustus - kortste oorlog (1896)

De Britten nemen de macht over op Zanzibar na een strijd van 38 minuten (van 9:02 tot 9:40 uur). Dit alles om de opvolging van de Sultan te regelen. Van de 17e tot eind 19e eeuw was Zanzibar een centrum voor de oosterse slavenhandel. De Britten maakten hier een eind aan. Zanzibar werd in 1963 onafhankelijk en kort daarna samengevoegd met Tanganyika tot Tanzania. Alleen op Zanzibar komt de Zanzibarfranjeaap voor.

In een recordtijd (zet maar appelflappen en een cd-speler neer, dan lukt het wel) is de hele kelder opgeruimd. Binnen 3 uur zijn enkele duizenden boeken weer in dozen achter de gordijnen verdwenen.
's Middags sleep ik dan eindelijk de rest van de kringloopspullen naar beneden, auto ophalen en naar Kapellen! De aardige mevrouw is er weer, haar gezicht begint te stralen als ze mijn auto ziet. Het mijne ook (de auto ligt echt helemaal vol) ik ben dadelijk van alles verlost!
Op de terugweg kom ik achter zo'n 45-km-wagentje te rijden. Geen enkele mogelijkheid om in te halen. Dus sukkel-sukkel terug. Maar ik heb (tot vandaag dus) nog nooit een brommobiel met tomtom gezien!
De pedicure weet zowaar nog iets van die voeten te maken, die kunnen er weer enkele maanden tegenaan.

Geen opmerkingen: