16 augustus - Hartjesdag

Waarschijnlijk is Hartjesdag in de Middeleeuwen ontstaan. Het zou een verbastering zijn van 'hertjesdag'. In de bossen rond Haarlem mocht door het gewone volk op herten worden gejaagd, normaal alleen aan de adel voorbehouden. Het wild werd vervolgens op straat gebraden en opgegeten.

Het oorspronkelijke plan was om naar Halsteren te fietsen, maar toen bedacht ik me welke boodschappen ik allemaal nodig had (markt, Sligro...). Dus heb ik toch maar de auto genomen. En de groenteman in Halsteren is plotsklaps met pensioen gegaan (kon zijn stekkie verkopen) dus ook nog even langs de groenteman bij de Gamma. Het was druk bij de Sligro. Er werd weer flink wat ontbijt aangeboden. Zie je mensen dus echt hele donuts naar binnen werken. Gaat die mevrouw na mij bij de kassa zich nog netjes verontschuldigen waarom ze toch wel zoveel at. Dan moet ik echt m'n gezicht in de plooi houden... Het stukje geitenkaas was trouwens wel lekker.
Vanmiddag in de zon naar de stad gelopen. Ik wilde een nieuwe batterij in m'n mooie horloge (heb er niet zoveel aan als ik de tijd niet kan aflezen...). Dat wordt dan vast een diamenten batterij, dinsdagmiddag na 3 uur kan ik hem pas weer ophalen! Maar om nu zonder horloge door te lopen... dat kan niet, zeker niet als Lucardi alles afgeprijsd heeft. Dus straalt er nu een mexx-horloge aan mijn pols.
En dan eindelijk maar eens een begin gemaakt met de strijk. Begin, rest volgt. Morgen, of overmorgen... Nu ga ik eerst weer lekker verder lezen.

Geen opmerkingen: