15 augustus - Chung Yuan (Hellefeest)


Het Festival van de Hongerige Geesten wordt op de 15e dag van de 7e maand gevierd. Tijdens de zevende maan staat de beheerder van de wereld der overledenen Chung Yuan toe dat de geesten van voorouders de aarde bezoeken. En op de vijftiende dag mogen ook de ongelukkige geesten rondzwerven. Ongelukkige geesten zijn bijvoorbeeld wees, of hebben geen nageslacht dus kunnen ze ook niet vereerd worden. Ongelukkige geesten kunnen ook ver van huis zijn overleden of verdronken zijn.

Na een onrustige nacht (slaap ik of niet, ik zie ettelijke keren hoe laat het is) ga ik om 7 uur kijken hoe het er bijstaat in de bieb. En ja hoor, er is weer een stop gesprongen. De helft is automatisch uitgeschakeld. Zo schiet het niet op, we willen wel maandag open kunnen! Als mijn collega's komen wordt het stoppenplan erbij gehaald en we proberen uit te rekenen hoeveel er op welke groep geplaatst kan worden. Dit lukt wonderwel. Pas tegen de avond (natuurlijk als ik net weer naar huis wil gaan) klapt de volgende stop eruit. Dan toch maar de leverancier van die dingen opgepiept. En nu draait alles weer.
Vanmiddag lekker in het zonnetje naar Roosendaal gereden. De auto had eerst niet zo'n zin (wilde niet achteruit rijden, dan maar vooruit het parkeerterrein af, al is dat niet de bedoeling). Iemand heeft de spiegel een opdonder gegeven. Lastig onderweg! Daar moet dringend een andere voor komen, alleen op de achteruitkijkspiegel rijden vind ik niet zo prettig. Misschien moet ik hem toch niet zo lang op dezelfde plek laten staan. Vanaf het ritje Deventer is hij niet meer van zijn plaats geweest geloof ik.
Ik ga weer wat slaap inhalen. Maar eerst nog even lezen natuurlijk...

Geen opmerkingen: