17 augustus - sint-juttemis!

Met of op sint-juttemis is gewoonlijk "nooit". Sint-juttemis bestaat echter wel! In 1577 komt deze uitdrukking voor het eerst in de Kroniek van Roermond.
Jutte is een koosvorm van Judith, haar naamdag is op 17 augustus. De volledige uitdrukking is "met sint-juttemis, als de kalveren op het ijs dansen". In augustus ligt er (hopelijk) nooit ijs, of kalveren kunnen dansen laat ik me niet over uit.

Het woord sint-juttemis wordt met kleine letters en een streepje geschreven, omdat niet meer naar een bestaande heilige wordt verwezen. Overigens heb ik nooit geweten dat heiligen op een gegeven moment niet meer heilig zijn.

De dag begon somber. Dus heb ik me maar met een van mijn favoriete hobby's bezig gehouden: opruimen! De kasten moeten uit elkaar. We dachten toen zeker dat de achterkant er zo uit kon vallen? Helemaal geschroefd... En die schroeven waar boven- en onderkanten mee vastzaten waren ook niet bepaald de makkelijkste. De kruiskop draaide er overheen. Maar met de schroeven die er wél uit wilden en een beetje adrenaline liggen ze nu dan toch uit elkaar. Hoe krijg ik die krengen ooit naar beneden, maar ik heb ze ook ooit boven gekregen..., tree voor tree lukt aardig. Er is echt heel wat geruimd. Ik hoop dat de mensen bij de kringloopwinkel nog steeds blij zijn als ze me zien aankomen.
Vanavond mexicaanse lamskoteletjes gegeten met Mary-Louise. Ze hebben eindelijk lekker leren koken. Ik heb wel gevraagd of ze ooit in Mexico waren geweest... niet dus. De recepten halen ze van tinternet.

Geen opmerkingen: