9 september - Sterfdag Mao Zedong (1976)


Mao leidde het land vanaf 1935 als een dictator. Miljoenen mensen kwamen om het leven, maar tegelijkertijd verdubbelde de levensverwachting van 35 jaar (in 1949) tot 70 jaar in 1970. Ook het analfabetisme nam sterk af tijdens zijn regime. Mao is nog steeds superpopulair in China. Zijn gebalsemde lichaam ligt in een speciaal paviljoen op het Tianenmenplein in Beijing en wordt nog dagelijks door duizenden bezocht.

Gisteravond (toen ik dus al in bed lag) ging de telefoon: de auto was klaar! Jeetje, wat een werktijden maken die lui. Afgesproken dat ik hem om half 9 zou komen ophalen. Meteen doorgereden naar Steenbergen voor een werkbespreking. 's Middags een vakantieplanning gemaakt. Niet "leuk wat ga ik doen tijdens de vakantie" maar "wat mogen jullie allemaal doen tijdens mijn vakantie". Waarbij mogen eigenlijk vervangen moet worden door moeten. Er zijn zóveel evenementen gepland dat het nauwelijks bij te houden is. Maar met de medewerking van collega's ga ik met een gerust hart op weg! Als ik vanavond nou eens ging uitzoeken wat ik beloofd heb mee te nemen? Scheelt me morgen weer een uurtje stressen...

Geen opmerkingen: