27 september - Aardbeving in de golf van China (1290)

Deze aardbeving kost 100.000 mensen het leven. Nederland telt 3 miljoen mensen in 1850, 5 miljoen in 1900, 10 miljoen in 1950 en 16 miljoen in 2000. Als ik deze trend blijf volgen terug tot 1300, ik reken dan een gemiddelde bevolkingsaanwas van 60% per 50 jaar (pest en andere ziekten heb ik hier dan maar even buiten beschouwing gelaten), dan leefden er op "ons" grondgebied zo rond 1300 zo'n 17.500 mensen...

Het oud papier van 3 maanden is naar de schoolcontainer verhuisd. Daarna naar de markt (die nieuwe groenteboer is echt niet veel soeps helaas), gevolgd door de supermarkt. En omdat ik hoognodig een (of meerdere) nieuwe leesbrillen nodig had ben ik maar naar de hema gelopen. En heb er toen maar meteen een rondje stad van gemaakt. Er verdwijnen winkeltjes waarvan ik het bestaan niet eens wist. Op de terugweg voelde ik me ongeveer 80. Tja, als je weet dat je dat rondje niet in één keer kunt doen moet je maar niet zo eigenwijs zijn. Maar ik wilde toch echt ook nog wat boeken kopen... dus na een redelijke rustpauze ingelast te hebben toch maar weer op stap. Op het Beurspleintje is het een gezellige drukte. Ik houd wel van dweilbandjes die geen carnavalsmuziek spelen (ze hebben in ieder geval een lekker ritme). En dan blijkt er op de pleinen van het Markiezenhof een Franse markt te zijn. Mijn collega's lusten vast ook wel crêpes... goed gegokt dus. Vers gebakken. De overige kraampjes hebben volgens mij niet echt veel met Frankrijk te maken, of je moet lavendel met Frankrijk willen associëren, maar dat groeit ook in de bloembakken van het Ketrientje. En bric-à-brac vind ik overal wel, meestal tegen leukere prijzen dan hier. En de enige sjaal die ik écht heel leuk vind is ook écht onbetaalbaar (en beslist niet frans). Dus ga ik me maar vermaken met het nieuwe eufemistisch woordenboek...

Geen opmerkingen: