6 september - eerste zeiltocht om de wereld (1522)

Op 10 augustus 1519 verliet het schip Victoria Sevilla via de Guadalquivir rivier om ruim 3 jaar later weer terug te keren met 18 bemanningsleden. De reis ging via de Canarische eilanden, de oostkust van Zuid-Amerika, Argentinië, de Filippijnen en Kaap de Goede Hoop. Vele schepen van de vloot waartoe de Victoria behoorde moesten onderweg achterblijven. In het huidige Patagonia was er door weersomstandigheden een verplichte rustperiode. Fernando de Magallanes, de oorspronkelijke leider van de expeditie, en zijn bemanning leren hier enkele vreemde dieren kennen: een "kameel zonder bulten", waarschijnlijk een lama of alpaca. Ook spraken ze van een 'kaalgeplukte zwarte gans", de pinguin. Magallanes is onderweg door een giftige pijl in zijn been geschoten en heeft de tocht niet overleefd.

Vanmorgen eerst even naar de markt in Halsteren. Er is sinds enkele weken een nieuwe groenteboer en de eerste aankoop ("miemeren" =aalbessen) viel al meteen goed tegen: de helft was beschimmeld. Dat kwam "omdat de tijd van de aalbessen al voorbij was". Maar ik kreeg wel een nieuw bakje mee (die overigens ook deels beschimmeld bleken).
's Middags kwamen mijn Belgische vriend(inn)en op bezoek. Het was echt heel erg gezellig. We hebben wel even de bieb van binnen bekeken en zijn een klein stukje door de stad gelopen. De kids hebben een bord beschilderd en zijn verder op strooptocht tussen mijn spulletjes gegaan. Nu heb ik ook mijn hoesje voor de telefoon weer terug (was ik maar enkele weken kwijt). Met een lekkere paëlla en nog even nakletsen besloten we de dag. Eveline heeft nog geprobeerd bodhrán te spelen, wat haar bijzonder snel redelijk goed lukte. Zou ze dit blijven oefenen dan kan ze zo mee komen spelen...

Geen opmerkingen: