28 september - Dag van de leraar


Confucius' geboortedag (-551) wordt herdacht (in Taiwan). Dit is een officiële vrije dag. Maar ook in nationalistisch China en Hongkong wordt deze dag nog steeds op de 27e dag van de 8ste maand van de Chinese kalender gevierd om "de traditionele Chinese waarden te behouden". Alleen de Taiwanezen vieren het dan weer op de 28e dag. Confucius was een leraar en filosoof en wilde beslist geen religieus leider zijn. Toch wordt zijn denkwijze (het Confucianisme) door velen toch als een religie beschouwd. Nou zal het volgens Unesco wel niks meer met het Confusianisme te maken hebben, maar die hebben de Dag van de leraar vastgesteld op 5 oktober (en omdat dat ook een zondag is wordt het op 6 oktober gevierd)... je zou er confuus van worden.

Zowaar gaat het opruimen nu in gestaag tempo. Als er maar druk achter zit? Ik wil het per se woensdag klaar hebben. Ok, het pimpen van het toilet laat ik dan tot een andere keer liggen. Zoveel snap ik nou ook nog wel dat dát teveel in 3 dagen zou zijn... Zelfs de kledingberg van 5 maanden begint "normale" vormen aan te nemen. Ik gooide steeds alles op elkaar en trok eruit wat ik aan wilde trekken. Al dan niet gestreken (als het vrijwel onderop lag was het toch vanzelf gestreken?) droeg ik het dan om het vervolgens weer de wascirkel in te gooien. Vanavond met Mary-Louise in Beursplein 5 gegeten. Vroeger was dat een hap-snaptent waar je onbeperkt weet-ik-veel-wat kon eten (we zijn er zo'n 20 jaar geleden eens geweest en dat beviel niet zo). Nu is het een moderne tent waar je een uitstekend 3-gangenmenu kunt kiezen.

Geen opmerkingen: