26 juli - Palingoproer (1886)

De politie schiet (veelal superlaf van achteren) 26 mensen neer bij het optreden tegen het verboden volksvermaak "palingtrekken" in de Jordaan. Werkloosheid, armoede en sociale ongelijkheid spelen bij dit oproer waarschijnlijk ook een grote rol. Het palingtrekken was een oud Amsterdams spel. Over een gracht werd een touw gespannen waaraan een levende paling hing. De spelers moesten daar in bootjes onderdoor varen en de glibberige paling proberen te pakken, met het risico in het water te belanden. Het palingtrekken was, als “wreed volksvermaak”, door de overheid verboden.


André zou de wekker zetten. Dus werd ik gezellig om 6 uur gewoon wakker. En om kwart over 6 weer. En zo ging het door tot kwart over 7. Douchen, aankleden, eten en dan helaas weer terug. Nog even het afval naar de skip en ja hoor, ik kon al weer terugrijden. M'n bril lag nog op tafel. Gelukkig bleef het daar bij ;-) Kon ook moeilijk anders want ik had geen bankpasje in m'n handen gehad, huissleutels in m'n koffer laten zitten, dubbele instapkaart uitgedraaid...

Auto teruggebracht, pendelbus naar het vliegveld, en dan in de lange rij voor de douane aansluiten. Om die lui niet op de kast te jagen heb ik de hoestdrank en de cod liver oil maar meteen op de band gelegd. Medication? No problem! Goed om te weten. Stap bijna als laatste in het vliegtuig en weet toch nog een plaatsje bij de exit te krijgen. Heb je lekker veel beenruimte. En ik heb van die lange benen... maar ik vind het wel zo prettig zitten. Tunasandwich en thee als vroege lunch (of late als je je horloge al verzet hebt). Verder loopt de terugreis voorspoedig. Zelfs de trein naar BoZ staat nog te wachten. En zo kom ik om kwart voor 4 in een enorme herrie thuis. Ze mogen tot 1 uur muziek maken... maar er zingt nu iemand en dat klinkt váls!!!

Geen opmerkingen: