22 juli - Pi-dag


Op 22 juli kan π-benaderingsdag gevierd worden omdat in een bepaalde schrijfwijze voor een datum dit 22/7 is. Deze deling is een benadering voor pi (22 / 7 = 3,1429...). Elk jaar legt de aarde tussen 1 januari en 26 april ongeveer twee astronomische eenheden van zijn baan om de zon af. De totale lengte van de baan gedeeld door de in die periode afgelegde afstand is gelijk aan π. Zo, deze verklaring is rechtstreeks van de wikipedia overgenomen.

Vanmorgen genoten van een stralend zonnetje! Eerst op weg naar Ikea. Daar aangekomen was ik niet van plan te gaan ontbijten maar heb toch voor 40 hele eurocenten een lekker gekookt eitje met groene thee verorberd. Na elkaar, niet gesopt. Snel de boodschappen inladen en dan in het nog steeds stralende zonnetje naar Hoogerheide. Wat voelt die warmte dan goed. Je komt echt helemaal bij. Terug bij de bieb heb ik nét het laatste parkeerplaatsje. Een macho-auto voor me staat asociaal over de lijnen geparkeerd en ik krijg héél even de neiging om hem aan te tikken. Maar ik weet wie de eigenaar is, en hij weet ook wie die blauwe roestbak rijdt... dus houd ik me netjes in. Op kantoor is het egenlijk nog bitter koud dus ga ik nog maar even thuis lunchen. Kan ik nog even in de zon lopen. En om alvast in de stemming te komen (alsof ik dat nodig zou hebben) klinken de ierse klanken al op de achtergrond. Alhoewel, ik zit boven en kan de woorden letterlijk verstaan. Dus met dat "achtergrond" valt het wel mee...

Geen opmerkingen: