9 juni - Donald Duck-dag


In 1934 verscheen de eerste bewegende Donald Duck op het scherm. En tot op de dag vandaag is het een schitterend figuur! Plaatje trouwens gepikt van RTV-Noord.
Vanmorgen dus op weg naar Ikea. Als je nou heel goed alle aanwijzingen volgt, kom je er vast in een keer. Maar ik reed dus eerst naar het internationale vliegveld bij Antrim en dat ligt zo'n half uurtje verder rijden (en dus ook weer terug rijden). Nou was het prachtig weer dus dat vond ik niet zo erg. Je weet onmiddellijk als je de grens gepasseerd bent: 40 betekent zo'n 65 km per uur, 60 tegen de honderd, nou ja, 96 dus. En zo net na Drogheda bedacht ik me ineens dat mijn paspoort nog gewoon in de la lag. Dus hoopte ik maar op geen controles. En die waren er dan ook niet. Maar alle camera's die er nog hingen en opnieuw bijgehangen zijn geven je toch wel een "bekeken" gevoel. Ikea in Belfast is te vergelijken met Ikea in Eindhoven, Amsterdam, Bratislava, Lissabon, Parijs... Kortom de indeling is overal hetzelfde. Het smorgasbrod wordt nu alleen prawns&eggs genoemd. Maar smaakt hetzelfde. Alleen de parkeergarage overtrof iedere garage in Nederland. Daar kon gewoon een hele Ikea in gebouwd worden!


Sommige prijzen waren netjes aangepast en zouden omgerekend gelijk zijn in euro's. Bij andere was gewoon het euroteken in een pondsteken veranderd. En dan is het best duur! Het simpele kopje koffie of thee kost hier dus £ 0,75. Maar voor familypashouders is het ook hier gratis. Ze rekenen voor £ 1 dus E 0,75. En alweer heb ik me keurig ingehouden. Wat cadeautjes voor buren en vrienden e.d. En om 4 uur uit Belfast vertrekken is net zo stom als om die tijd uit Amsterdam vertrekken. Op de terugweg via Homebase in Drogheda gereden om nog wat compostaarde in te slaan voor de tuin. En toen binnendoor naar huis. Krent dat ik af en toe ook ben. Zo hoefde ik dus maar een keer de tol te betalen. Maar reed wel een uur langer in de brandende zon... Ach... heb me wel vermaakt onderweg! Wat is het toch heerlijk om rustig alles te bekijken... omdat de stoplichten op rood staan en je dus gedwongen bent rond te kijken. Al zou je natuurlijk ook strak saai naar de auto voor je kunnen kijken.

Geen opmerkingen: