24 juni - sterfdag Lucrezia Borgia (1519)

Beroemd geworden om haar frivoliteit en "zedelijke verdorvenheid". Dochter van een paus. Wat is er gebeurd tussen 1480 (toen ze geboren werd) en pakweg 1900? Of zou een paus nu ook relaties met vrouwen mogen aanknopen? Oeps, een bastaardje, vandaar dat ze die lichtzinnigheid ontwikkelde? Er zijn trouwens prachtige portretten van haar gemaakt, variërend van "lichtzinnig" (of is het kunstzinnig?) tot zéér zedig. Google op afbeeldingen, er zijn er genoeg. Overigens heeft zij van Ferrara één van de voornaamste Europese kunststeden gemaakt. Over haar verdere loopbaan heb ik het maar niet...


Vandaag zijn dan (bijna) alle schilderijen opgehangen. Het voelt al een stuk beter! Tegen half 6 zag ik nog één schilderij staan. Dat komt morgen misschien dan wel. Verder ben ik al aardig bijgewerkt en ook dat voelt toch wel een stuk prettiger aan. Nu kom ik dus alleen thuis nog in de puinhoop om. Wie weet moet ik daar ook maar eens een echt plan op maken ;-) Lekker geluncht bij 3x3 in de buitenlucht. Was lang geleden dat ik daar geweest was. Moet ik toch maar weer eens vaker oppakken.
En vanavond ga ik echt lekker lang lezen... Die Chinees is echt verslavend...

Geen opmerkingen: