strijken... wie heeft dat uitgevonden?

Ik speur het hele internet af, maar een antwoord op deze vraag krijg ik niet. Ik zal vást niet de enige zijn die en hekel heeft aan strijken. Waarom lopen we niet gewoon in kreukelkleren rond? Uit vondsten uit Vikinggraven blijkt dat al vanaf de 10e eeuw strijkstenen in gebruik waren.
Zo groot als een tennisbal. Door ermee over wollen stof te wrijven kregen ze die glad. Bijenwas maakte de stof waterafstotend. Ik kan me niet voorstellen dat ik ook maar iets van wol ooit zal strijken. Wikipedia: Het strijken heeft niet alleen een functie voor het mooi maken van textiel, maar het bevordert ook de hygiëne, doordat bacteriën door de hitte gedood worden. Dit is bijvoorbeeld zinvol voor zakdoeken, theedoeken en handdoeken. Ja daaaag, je dacht toch niet serieus dat ik thee- en/of handdoeken ga strijken? Over zakdoeken heb ik het al helemaal niet want die bezit ik gewoon niet. Jurken en tunieken zijn echter wel van katoen... en dan kom ik er toch niet onderuit. Wikipedia vertelt ook de strijktemperaturen. Nylon... wordt dat nog voor kleding gebruikt dan? Ik heb trouwens nooit een temperatuuraanduiding op een strijkijzer gezien.

Het is trouwens prachtig weer en de kramen voor het boekenhof staan er al. Morgen vroeg dag. Ik duik vroeg met een boek in bed.