de eerste dag

Na enkele uren gerust te hebben (en gelukkig zie ik dat Annie ook wat slaapt) gaan we lunchen in de Metropool. Annie's broer heeft ons en enkele vrienden die overgekomen zijn uit Australië uitgenodigd. Haar zus en neef zijn er ook. Dim Sum is een typisch chinese lunch. Wat ik gegeten heb? Het meeste zou ik niet weten, alleen die omelet bleek iets met oesters te zijn. Je zit aan een ronde tafel, er staan enkele potten thee die regelmatig bijgevuld worden, er komen karren met voedsel voorbij en dan pas beslis je welke schaaltjes er op tafel worden gezet. We beginnen met iets wat op gehaktballetjes lijkt maar een totaal andere smaak heeft. Meelballetjes (die natuurlijk echt niet naar meel smaken), loempia's, garnalen in allerlei vormen... te veel om op te noemen. En iedereen wil dat ik alles proef... hallo, ik had het plan iets af te vallen... Maar het voelt zó goed, een dim sum is een sociaal gebeuren. De draaischijf op de tafel gaat voortdurend rond, men schenkt thee in voor elkaar.
Saul en Alison gaan even mee naar huis (klinkt misschien gek, maar dit voelt meteen als thuis). Daarna rusten we nog even voor we naar de FCC gaan. We nemen een minibus heen, een hele belevenis... dat ding scheurt behoorlijk door de smalle straten. Hong Kong is overduidelijk niet "plat". Zeg maar rustig dat er heel steile straten zijn. Babington Path loopt ook zeer steil omhoog (of omlaag...).
In de FCC gaan we heel wat vrienden tegenkomen. Héél apart! Choon Mei, de wederhelft van Gijs is een schat, we leren elkaar pas daar kennen, maar het voelt meteen goed. Zo zijn er velen. En het valt meteen op wie authentiek is en wie gewoon "bij de crowd" wil horen. Christine, de weduwe van Huub's vriend Rudy, is zo'n enorm lief mens, we praten heel wat af. Een band is zo gecreëerd. Later op de avond dwaal ik een beetje door de club. Indrukwekkend! De geserveerde hapjes zijn trouwens meesterlijk in aanzien én smaak! Maar de vriendschap die van iedereen uitstraalt is toch wel het allermooiste. Met Kees en enkele andere vrienden drink ik een jenever op Huub.

Geen opmerkingen: