Hong Kong - de reis

Zenuwen? Die heb ik toch nooit voor een reis? Waarom draait m'n maag dan 10x om en val ik niet in slaap? Lang voor de wekker afloopt sta ik onder de douche, zo haal ik zeker de trein van half 8. Dat is eigenlijk de laatste trein om te nemen, ik heb geen zin om in Roosendaal over te stappen. Ik ben een beetje gerustgesteld als ik de koffer heb ingeleverd. De vlucht naar Helsinki gaat sneller dan voorspeld, heb ik iets meer tijd om uit te vinden hoe en waar ik moet overstappen. Nederland is mooi vanuit de lucht, zeker als ik in de gaten heb wat de vluchtroute is, de Friese meren, de Dollard... De kustlijn van Finland is adembenemend. Ontelbare kleine rotseilandjes maar ook groene eilandjes, waarvan enkele bewoond. En dan rond Helsinki zelf, wel 1000 kleuren groen. De bomen doen me aan de bomen rond het spoor van A denken. Flinterdun, fragiel. Gelukkig ben ik mijn vermogen om te genieten niet kwijtgeraakt.
De luchthaven is redelijk overzichtelijk. Voor de transfer hoef je enkel nogmaals je paspoort te laten zien. Op de lange vlucht heb ik een plaats aan het gangpad geboekt, op de eerste rij. Er zit niemand naast me, dus nog iets meer ruimte. Finnair spreekt voornamelijk fins... het klinkt wel mooi maar ik versta er zo weinig van. Ze laten wel de hele reis door de te volgen route zien. Ondertussen ben ik eigenlijk wel gewend om en mini-tandenborstel verstrekt te krijgen, dat moet ik op de terugweg dus anders regelen. In mini-blokjes toch in slaap gevallen, daarvoor ben je gewoon te moe.En dan landen we in Hong Kong. Ik heb uitstekende instructies gekregen hoe ik verder moet gaan. De Airport express brengt me naar Hong Kong zelf. Wat een beelden onderweg! Groene bergen, gevolgd door veel containers, jammer van die stukken tunnel waar we doorgaan, ik had graag alles in me opgenomen. Veel hoge wolkenkrabbers, hoe zou het zijn om daarin te wonen? Eigenlijk zie ik helemaal geen laagbouw. Om kwart over 8 stap ik aan het eindpunt uit. Een taxi brengt me naar Annie. Eigenlijk heb ik haar nooit tante genoemd. Ondertussen blijkt dat zij naar het station is gegaan. Marietta opent de deur en verwelkomt me hartelijk. Even later komt Annie weer terug. Wat een weerzien!

Geen opmerkingen: