3 mei - felanglijsje

Vroeger maakte ik felanglijsjes. Daar ben ik zo'n 20 jaar geleden mee begonnen tot ongeveer een jaar of 3 terug. Toen had ik wel ongeveer alles wat ik felangde. Vroeger is nog niet zo héél lang geleden dus, vóór die tijd verlangde ik eigenlijk niets denk ik.
Wat stond er dan zoal op dat felanglijsje? Variërend van een fiets met banden die niet leeg kunnen lopen (mijn banden stonden altijd plat, deze wens heeft er tot het laatst op gestaan) tot een uurtje ongegeneerd shoppen bij de Ikea en niet zelf hoeven af te rekenen. Maar er stonden ook wel realistische dingen op. En dan voornamelijk boeken, boeken en nog eens boeken. Er stonden nooit meer dan 10 dingen op (?!!), waarvan hooguit 2 realistisch. Soms propte ik er rustig 5 verschillende vakanties op, in één jaar naar Ierland, IJsland, Groenland, Nieuw-Zeeland én Mexico. Ach, ik houd van dromen... Maar ik kon ook rustig vragen om een didgeridoo of een paars huis. Waarom ik die lijstjes maakte? A vroeg erom. Echt waar. Waarschijnlijk niet om de fabrieksels die ik fantaseerde, maar ik moest altijd een lijstje indienen voor Sinterklaas (dat snapte ik nog, die man kon natuurlijk niet van iedereen zo maar weten wat hij/zij wilde hebben) en voor m'n verjaardag. Maar ik kreeg nooit wat er op dat lijstje stond. Dus ben ik er maar mee gestopt. Of misschien diende ik ze te vroeg in? Zo rond deze tijd had ik altijd wel m'n lijstje klaar. Hoe kom ik hier nou op? Ten eerste omdat ik toevallig zo'n lijstje weer eens tegenkwam (toen ik uiteraard iets héél anders zocht) en ten tweede omdat ik een heleboel boeken op m'n verlanglijstje zou willen zetten... maar ik wil die boeken helemaal niet (meer) hebben! Ik wil ze alleen "even" lezen. Dus bibliotheek: mag ik een verlanglijstje indienen? Dát lijkt me nou nog eens een leuke dienstverlening!
1. De eenzaamheid van de priemgetallen - Paolo Giordano
2. Herfstlied - Simone van der Vlugt
3. Alles te verliezen - Esther Verhoef
4. Echte mannen eten geen kaas - Maria Mosterd
5. Bacterieën moeten ook leven - Youp van 't Hek
6. Het anti-hondenboek - Hans Dorrestijn
7. Het pauperparadijs - Suzanna Jansen
8. Armageddon achteraf - Kurt Vonnegut
9. IJs verkopen aan eskimo's - Pacelle van Goethem
10. Zwarte zee - Fleur van der Laan
Meer dan 10 mocht nooit van mezelf, stond zo hebberig ;-) Ik heb overigens niet gekeken of ze al in de (bibliotheek)kast staan...

Geen opmerkingen: