Poppenfeest


In Japan worden meisjes op 3 maart geluk gewenst met een heus poppenfeest. De hele dag met poppen spelen! Oei, ze bedoelen dat er een tafereeltje wordt opgebouwd wat weer behoorlijk aan verering en dergelijke doet denken. Niks leuk spelen dus :(
Meestal zijn er 5 etages. Bovenop de keizer en keizerin, daaronder 3 hofdames en op de derde trede staan 5 muzikanten gevolgd door 2 ministers op het vierde platform. Alles wat daaronder staat is miniatuur huisraad, gereedschap, koetsen en miniboompjes. Soms kun je ook overdrijven en bouw je gewoon het hele trappengat vol.

In Nederland is er een ander feestje. Het feestje van de stemmen. Maar omdat wij niet verplicht zijn te stemmen is de animo ook niet zo groot. Er zijn zelfs digitale hulpmiddelen ontwikkeld om het stemmen te bevorderen. Maar... we stemmen wél met een ouderwets rood potlood! Het gaat tenslotte maar om de poppetjes die de gemeenteraad gaan vormen, die gaan beslissen hoeveel on(t)roerend goed we weer mogen betalen. Die de regeltjes voor bouwen en wonen bepalen. Die dus eigenlijk grotendeels bepalen waar mijn (gemeentelijke) belastingheffing aan verprutst wordt. De toekomstplannen van deze gemeente? De oude rechtstreekse buslijn naar Antwerpen terug in het leven roepen (leuk voor de mensen die uitgaan bij onze zuiderburen?). Verder hebben ze heel veel treinplannen zoals een aparte goederenlijn om geluidsoverlast van het spoor tegen te gaan (maar natuur te verkwanselen), het gebied rond het stationsgebouw op te knappen (is dat geen NS-terrein?!), en een geheel nieuw treinstation "Zuid" bouwen... lijkt mij ook meer op het gebied van NS liggen maar ik zal het wel niet snappen. Zo wil deze gemeente ook de A4 naar Dinteloord doortrekken (volgens mij stopt die nu waar het grondgeboed van deze gemeente ophoudt, of zouden ze uitbreidingsplannen hebben?) en zo heeft deze gemeente nog wel meer grootse plannen waar de gemiddelde burger echt niet op zit te wachten. Dus hebben wij uiteraard gestemd. Hopelijk denken er meer mensen na...
Nu vind ik rood geen lelijke kleur... maar iets kleurrijker mag van mij ook wel!

Vanmiddag was het hapfestival. Genoeg enge verhalen gehoord. Binnen een kwartier stond ik weer buiten. Was mijn klei ook maar zo snel droog! Alhoewel, dan is hij wel wat lastig te verwerken. Maandag deel 2.
Verder heb ik er een heerlijk rustige woensdag van gemaakt. Net nog belastingbiljetten ingevuld. Mensen hebben soms rare ideeën over aftrekposten. Wanneer mocht je voor het laatst de schilderbeurt aftrekken? Of de rente van de postorderbedrijven? Toch komt er ieder jaar wel weer iemand die denkt dat het toch écht nog wel kan. Nog even en we hoeven nooit meer in te vullen want dan valt er gewoon helemaal niets meer af te trekken en bepaalt het computertje bij de belastingdienst wat je mag bijbetalen (terugkrijgen is er dan nooit meer bij).

Geen opmerkingen: