Internationale Dag ter Bestrijding van Racisme en Discriminatie

Op 21 maart 1960 geldt in Zuid-Afrika nog steeds de pasjeswet. De zwarte bevolking wordt gedwongen dáár te gaan wonen waar de blanke regering dat bepaalt. Maar er zijn ook gemengde huwelijken. Pech, zwarten aan de ene, blanken aan de andere kant. En omdat dit natuurlijk wel heel erg krankzinnig is komt op deze dag een grote menigte in opstand. De bedoeleing is een vreedzame demonstratie. Zonder waarschuwing vooraf openen politieagenten het vuur. In het daaropvolgende bloedbad worden 69 mensen gedood en 180 raken gewond. Op deze schietpartij in Sharpeville wordt de noodtoestand door de Zuid-Afrikaanse regering uitgeroepen. In korte tijd worden meer dan 20.000 mensen opgepakt. 21 maart is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot Internationale Dag ter Bestrijding van Racisme en Discriminatie. Heeft het iets geholpen?

Om half 8 open ik de poorten van het Markiezenhof. Er is nog geen kip op de been, lekker rustig. Thuisgekomen duik ik wel meteen m'n bed weer in. Al heb ik niet het idee weer in slaap te vallen. Daarom ben ik des te meer verbaasd dat het 11 uur is als ik me omdraai. Vandaag maar eens een rustig dagje. De belastingaangifte moet de deur uit, het internet op, in ieder geval moeten er allemaal cijfertjes worden ingevuld die ik natuurlijk eerst bij elkaar moet sprokkelen. Nou denk ik altijd wel dat ik alles bij elkaar heb liggen maar dan kom ik toch wel heel bedrogen uit. Dit is de enige dag in het jaar dat ik meedelijden heb met die mensen waartegen wij zeggen dat ze hun troep maar gezellig moeten opzoeken en mee moeten nemen naar de invulavonden. Zal ik nou eens één jaar proberen alles overzichtelijk bij elkaar te houden? Ik ga het niet eens proberen, weet toch wel dat zoiets tot mislukken gedoemd is. Maar het is weer gelukt en nu mag ik dus weer leukere dingen gaan doen. Zoals tafel, bureau, kamer opruimen :D

Geen opmerkingen: