Eerste Vrouwenboekenbal

Het maandblad Opzij organiseert op 16 februari voor het eerst een Vrouwenboekenbal. Daar wordt ook de winnaar van de Opzij Literatuurprijs 2009 bekendgemaakt. Genomineerd zijn: Weg van Minke Douwesz, Ruw van Marie Kessels, Zondagavond van Vonne van der Meer, De mooiste dagen zijn het ergst van Anke Scheeren, De spelers van Manon Uphoff en Vissen redden van Annelies Verbeke.
Niet één gelezen. Maar dat is puur toeval. Ester Verhoef, Corine Hartman, Karin Slaughter, Lisa Unger, Saskia Noort... zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar ook Henning Mankell, James Patterson, Tom Egeland... Waarschijnlijk ben ik toch niet zo feministisch ingesteld. Waarom moet er nou weer een apart boekenbal voor vrouwen worden georganiseerd? Ze doen echt niet onder voor hun mannelijke collega's, hebben volgens mij evenveel succes. En ik ga echt geen boek lezen enkel en alleen omdat het door een vrouw is geschreven. Een goed geschreven boek is gewoon een goed geschreven boek!

En weer open ik net voor half 8 de poort. De eerste werklui arriveren 10 minuten later. Vandaag weet ik 2 maanden van het ledenbestand door te ploegen. De accountant vermaakt zich ook (zegt ze toch!) en de pastalunch smaakt prima. Om half 5 weten de interieurbouwers te vertellen dat ze klaar zijn. Gelukkig komen ze morgen de rest afwerken. De dweilen trekken luidruchtig langs het raam. Om 12 uur valt de kraai weer. Alle krabben dansen dan nog 1x massaal de zevensprong. En dat is eigenlijk het leukste van de hele vastenavond.

Geen opmerkingen: