Tintin ziet het licht op 10 januari 1929


Kuifje blijft politiek maar humorvol kritisch. Hij gaat eerst naar het land van de Sovjets. Stalin is net aan de macht en het land wordt dan ook precies beschreven zoals Europa over de jonge Sovjet-Unie dacht: de arme bevolking wordt consequent bestolen door de regering. Hergé tekende de auto's, gebouwen, vliegtuigen en steden in zijn strips zoals ze ook in werkelijkheid waren. Knap! In De krab met de gulden scharen uit 1941 komt Kuifje voor het eerst in aanraking met de aan alcohol verslaafde kapitein Haddock. De bevolking krijgt er een serie gratis scheldwoorden bij waarvan ik stuk boordschuttertje met je slabbetje voor toch wel een van de mooiste vind, hoe kóm je erop?!! Anthropopithecanthropus heeft ook wel wat...

Mijn eerste boek las ik toen ik 5 was. En daarmee bedoel ik die samengevoegde stapel papier met tekst erop. Prentenboeken waren nooit zo aan mij besteed. Ik zal ze vast gehad hebben maar heb er geen herinneringen aan. Er werd mij ook al vroeg verteld dat boeken bedoeld waren om te lezen, plaatjes kijken was geen lezen. Gelukkig heb ik dat in de loop der jaren toch wel weten te waarderen. Wat nu resulteert in een grandioze stapel glossy's die gelezen en/of doorgebladerd moeten worden. Er zijn maar weinig tijdschriften die ik echt lees, esta en Seasons vormen de uitzondering. Waarbij ik in de esta nog nét de advertenties oversla maar verder geen enkele letter en de Seasons het toch wel van de plaatjes moet hebben waarbij ik dan enkele teksten lees. O ja, Onze Taal wordt ook grotendeels gelezen maar dat komt meer omdat ik taal nou eenmaal leuk vind. Maar nu ligt er dus nog een halve meter glossy's... heb er toch al enkele doorgebladerd vandaag!

Geen opmerkingen: