Tabelleermachine geïntroduceerd

Volkstellingen zouden toch in een redelijke tijd volbracht moeten worden. In 1880 deden ze er nog 8 jaar over. En toen was Hollerith daar. Hij bedacht -na enkele voorloopmodellen- de tabelleermachine. Door ponskaarten te gebruiken (die al bekend waren van het gebruik in weefgetouwen) werd ook het binaire systeem ingevoerd: een gat is een 1 en geen gat een 0. De bevolking werd in 1890 opnieuw geteld. Binnen 6 weken was de telling afgerond.


De kerstjurk die beslist niet op mijn lijf gesneden was gaat in de verbouw. Het kaartje voor Percossa is gekocht. Ik moet nog wel even wachten tot ze komen optreden maar de aanbeveling werd zó overtuigend gebracht dat ik meteen een goede plek in het theater uitzocht. En in de ijzige kou loop ik ook nog even verder de stad in. Maar omdat ik mijn das binnen had laten hangen is de gevoelstemperatuur nog erger dan de strengste vorst op de Noordpool moet aanvoelen. Zeker als ik ook nog tegen de wind in moet teruglopen. Thuis brandt gelukkig de kachel!

Geen opmerkingen: