Blauwe maandag

1. Blauw had vroeger ook de figuurlijke betekenis 'onbetekenend, nietig, van weinig waarde'. Een blauwe maandag betekende oorspronkelijk vermoedelijk 'een maandag van geen betekenis'.
2. Koppermaandag, de maandag na 3koningen, was de feestdag (en dus vrije dag) van de gilden. Op die dag werden in de kerk blauwe kleden over de altaren van de gilden gehangen en werden er geen missen opgedragen.
3. Om wol blauw te verven, werd deze eerst in een gele kleurstof geweekt. Vervolgens ging de wol in een bad met urine om de verf kleurecht te maken. Zo hechtte de verfstof zich goed aan de wol, die daarna te drogen werd gehangen. Tijdens het drogen kwam de gele kleurstof in aanraking met zuurstof uit de lucht, waardoor de kleur veranderde in indigo, een blauwe kleur die niet meer uit de wol gewassen kon worden. De wol werd traditiegetrouw op zaterdag in de week gezet en op maandagochtend opgehangen om te drogen en blauw te worden. Op een blauwe maandag konden de wolververs dus niet werken.
4. Wie zich in het weekend blauw gezopen heeft, zal op maandag het liefst vrij nemen.
5. Tijdens de jaarwisseling was een blauwe maan in de hemel te zien. Een blauwe maan is een volle maan die voor de tweede keer in één maand verschijnt.
6. Een blauwe maandag - korte tijd iets gedaan hebben.
7. De 3e maandag van januari, de meest depressieve dag van het jaar.

Zomaar wat antwoorden als je wilt weten wat een blauwe maandag zou kunnen zijn. Adviezen om deze blauwe depressie te boven te komen zijn er genoeg op tinternet te vinden.


Zomaar een discussie... Maar je zou vandaag toch je werkstuk klaar hebben en inleveren? Ja, maar ik ben mijn werkboek vergeten. Maar heb je het dan wel gemaakt? Nee, want ik ben mijn werkboek vergeten. Wie zijn probleem is dat? (oorverdovende stilte...) Wat ga je eraan doen? (stiller dan stil) Besef je de gevolgen? (oei, verkeerde vraagstelling).
Nee, hiervan word ik niet depressief, dit is gewoon. Normaal. Maar lekker niet mijn probleem. Ik loop geen stage. Ben alleen de stagebegeleider. Joepie!!

Geen opmerkingen: