Filologie

In 1685 wordt Tiberius Hemsterhuis op 9 januari geboren. Hij werd een filologist. Een wat? Mooi woord, maar wat deed hij dan? Filologie is voortgekomen uit φιλολογία. Ja ja. Maar wat betekent het nou? De wetenschap die zich bezighoudt met de studie van teksten, meestal van literaire aard, met als doel het vaststellen van de juiste vorm van de tekst enerzijds en het interpreteren van de inhoud van de tekst in het licht van de culturele context waarbinnen deze is ontstaan, anderzijds. Vroeger betrof het hier dan voornamelijk Griekse en Latijnse teksten.

Om 10 uur vanmorgen ben ik weggelopen van huis. De trein had meteen 10 minuten vertraging. Het is echt koud op het station. Omdat alle treinen die min of meer rechtstreeks richting Barneveld rijden vandaag niet rijden ga ik via dus eerst maar naar Schiphol. Daar is natuurlijk de trein naar Amersfoort al vertrokken. Dat geeft net voldoende tijd om wat lunch te bemachtigen. In A'foort wordt me een kop thee aangeboden namens de NS omdat het zo koud is. Dat noem ik pas echte service! Connexxion brengt me naar Barneveld Noord waar Sanne, Mirjam en Inkie me al tegemoet lopen. Joepie! Dit wordt een hele gezellige dag! Mennoek en Karzan staan ons al op te wachten. Janna wordt gelukkig ook al snel wakker, heerlijk zo'n lachebekje!!


Als Alja dan ook nog met Sophie en Lauren komt is het feest compleet. Wat een heerlijke manier om de zaterdagmiddag door te brengen! Alja zet me af op station Putten. De kaartjesautomaten werken niet, bevroren? Een meisje biedt me haar kaartje aan. Zij is weliswaar al op en neer geweest naar A'foort maar alles beter dan geen kaartje ;-) En natuurlijk krijg ik nu wel controle. Dus ik eerlijk vertellen dat ik wel een kaartje heb vanaf Barneveld én een kaartje wat ik van een meisje heb gekregen (wat dus ook al eens gestempeld was). Ach, u heeft een kaartje, toch? En hij knipt nogmaals het bewuste kaartje.
Verder heb ik weinig overstaptijd, enkele minuten in A'foort zodat ik even een wrap kan halen én weer een gratis kop thee krijg aangeboden :)
Nog niet dood van Edwardson is nu voor de helft uit...

Geen opmerkingen: