Goudkoorts

Stel je voor... je loopt door een rotsachtig gebied (stel ik me zo voor) en je ziet iets glinsteren. Het leeft niet. Zou ik meteen weten dat het om iets kostbaars gaat? Waarschijnlijk niet. Goud is een scheikundig element (Au) en staat tussen platinum en kwik in het periodiek stelsel. Vroeger wist ik nog wel wat dat betekende, maar met het verstrijken der jaren heb ik besloten overbodige ballast uit mijn hersenpan te gooien. Goud is roestvrij. Wel handig gezien de gebruiksdoeleinden. Een geroeste gouden ring lijkt me niet prettig dragen (een gewone gouden ring ook niet). In Egyptische hiërogliefen van 46 eeuwen geleden wordt al goud als betaalmiddel getekend (of was dat ook al geschreven?). Een blokje van 1 gram goud kan worden geplet en gewalst tot een plaat met een oppervlakte van 1 vierkante meter. Wauw. En dan nog vind ik het niet mooi. Oeps.

Volgens de weerkaart is het best redelijk hier. Ik ga het niet uitproberen. A is naar een treinenbeurs geweest. Hij heeft in de sneeuw gelopen. Hier ligt niks. Ik heb heel netjes mijn huiswerk voor de belastingcursus gemaakt. En de kaartenla opgeruimd. En een heleboel puzzelboekjes gevonden. Het wordt tijd voor vakantie? Of toch maar wat vaker 's avonds een puzzel oplossen...

Geen opmerkingen: