7 januari - Galileo Galilei beschrijft als eerste de maankrater

In 1610 beschreef Galileo Galilei zijn waarnemingen met de telescoop. Hij vond deze Hollandse kijker (oorspronkelijk omstreeks 1608 in Middelburg uitgevonden) op de markt. Galilei verbeterde deze uitvinding. Behalve voor oorlogsgebruik was de telescoop ook bijzonder geschikt voor astronomische waarnemingen. Zo ontdekte GG dat de maan niet mooi gaaf was maar dat er kraters op de maan waren.

Wakker liggen is niet mijn favoriete bezigheid, zeker niet als mijn boek uit is. En er geen nieuw boek klaar ligt om geopend te worden. Tegen 7 uur val ik weer in slaap om dik anderhalf uur later wakker te worden. Het is mijn bedoeling vandaag maar enkele uurtjes te werken. Maar ik houd mijn beloften aan mezelf wel vaker niet.

Geen opmerkingen: