3 januari - Eerste schouwburg geopend


Op 3 januari 1638 werd de eerste (houten) stadsschouwburg geopend aan de Keizersgracht in Amsterdam. Hij is ontworpen door Jacob van Campen en Joost van de Vondel schreef het openingsstuk ‘Gysbrecht van Aemstel’. 140 jaar later zou de schouwburg tot de grond toe afbranden: de kaarsen waarmee verlicht werd hadden de gordijnen in vlam gezet.

Om 8 uur liep de wekker af maar toen lag ik al weer te lezen. Om kwart voor 9 stond ik autoruiten schoon te krabben. Iets voor half 10 probeerde ik het alarm van de bieb in Ossendrecht af te zetten. Oeps, een verkeerde knop ingedrukt. Gelukkig is het alarm snel verholpen. Jan en Henk komen al snel helpen. Er gaat een deel van de balie af, helaas kunnen we hem niet verplaatsen want er zit nogal wat elektrische bekabeling in de weg. Na het doorknippen van één contact blijkt de stop gesprongen, de sportzaal zat zonder licht. Rare constructie! We proberen zoveel mogelijk zware dingen weg te krijgen. Zo staat het kopieerapparaat al in het kantoor en hoeven we maandag hoofdzakelijk nog boeken in te pakken. Om half 1 hebben we het wel gehad. Er is geen ruimte meer op dit moment om door te kunnen gaan.
Dan op naar België. Delhaize, Aldi en Brico krijgen een bezoekje. Vooral de Brico was genieten: kerstkoopjes voor 0,10 per stuk! Zo heb ik dus een prachtig lampje gekocht voor 10 hele centen. Kitsch van de bovenste plank. Op de terugweg langs Leen Bakker om een paar stoelen op te halen. De hebben ze dus niet op voorraad. Misschien heeft Kwantum wat leuks? Een best leuke stoel voor een leuke prijs. Ze hebben er echter maar ééntje en ik wil er 2... dus zit er niks anders op dan nog even naar Ikea te rijden. Gelukkig hebben ze daar genoeg voorraad!
En zo kom ik dus gebroken tegen zessen thuis. En ga nu genieten van Midsomer Murders!

Geen opmerkingen: