7 december - Patent op bakeliet (1909)


Bakeliet wordt beschouwd als de eerste kunststof. Het laat zich gemakkelijk in allerlei vormen persen. De bakelieten telefoon en de stopcontacten zijn wellicht de allerbekendste. Maar er zijn ook tafels en stoelen van bakeliet gemaakt, fototoestellen (er staat er nog één in onze kast), deurknoppen, biljartballen, radiokasten, maar ook huishoudelijke toestellen als kloppers, toasters, zeepdozen... Ook de oude grammofoonplaten werden uit bakeliet geperst.

In een stralend zonnetje reden we naar Limburg. Mijn zus A heeft een grandioos cadeau voor me gemaakt. Een 9-luik met foto's van mij op ongeveer 14-15 maanden oud. Ik sta in de box. Eerst kijk ik schijnbaar verlangend naar iets wat verderop in de kamer ligt. Vervolgens gooi ik een pop overboord. En ga dan liggen bedenken hoe ik bij dat schijnbaar onbereikbare kan komen. Wat dacht je van klimmen? In 5 stappen wordt vastgelegd hoe ik uit de box klim en naar beneden kletter. Om vervolgens een of ander goedje uit een fles in (of naast?) een beker te gieten. Mijn zus (6 3/4 jaren ouder) herinnert zich deze beelden. Haar staat vooral bij dat deze fotosessie daaaaagen duurde, ook te zien aan de verschillende kleren die ik aanhad. Ze wist nog wel dat het mij iedere keer weer lukte om naar beneden te kukelen (hoofd eerst, ik moet dus nogal eens op m'n kop gevallen zijn). Wat ik vooral leuk vond was het feit dat er 2 foto's bij zijn die ik nog nooit eerder gezien heb.

Geen opmerkingen: