29 december - Raspoetin vermoord

De gekke monnik, ooit heilige en beschermeling van de tsarina, wordt in 1916 in Petersburg vermoord. Raspoetin zorgde er wel voor dat je bevrijd werd van je zonden als je met hem naar bed ging. Volgens hem moest men de zonde (zowel drank als sex) eerst helemaal ervaren om ervan bevrijd te kunnen worden. Ondanks deze zienswijze bekleedde hij binnen zeer korte tijd hoge posities aan het hof. Waarschijnlijk liet grootvorst Feliks Joesoepov hem vermoorden omdat zijn macht te groot werd. Er gaan ook verhalen dat hij 4x vermoord zou zijn alvorens hij echt dood was.

Het is koud, bar koud. En ik ben vergeten de verwarming in de badkamer aan te doen zodat ik kan kiezen uit een ijsdouche of het opstaanrepertoire om te gooien. Ik kies voor het laatste om toch nog een beetje warmte in die ruimte te krijgen.
Er zijn 1001 dingen te doen zo net voor het jaareinde. Volgens mij kon men beter weer een boekjaar oktober-september invoeren. Maar waarschijnlijk zal ik dan zo tegen oktober tegen dezelfde dingen aanlopen en in september ben ik nou eenmaal liever op vakantie.

Geen opmerkingen: