3 december - Bhopalramp 1984

Er komt een grote hoeveelheid methylisocyanaat vrij. Door het contact met lucht ontstaat een zich snel verspreidende zwaar giftige gaswolk. Er sterven direct meer dan 2.000 mensen later zullen nog 6000 personen aan de gevolgen overlijden. Zo'n 500.000 mensen hebben in meer of mindere mate blijvende last van de gifwolk. Union Carbide zegt toe 470 miljoen dollar aan schadevergoeding te betalen. Maar tot op de dag van vandaag heeft Dow Chemical (de opvolger) nog maar een klein deel betaald en weigert ook de volledige verantwoordelijkheid op zich te nemen.

Eerst vanmorgen terug naar Louisa Bridge. Langs de spoorlijn kun je een pad volgen tot ver na het aquaduct. Net voor het Romeins badhuis gaan er trappen naar beneden naar de Spa. Het vriest, het is stil, op het geluid van de waterval na. Er lopen verschillende mensen langs het kanaal, de meeste laten hun hond uit. Ik weet tot bijna het aquaduct te lopen. maar realiseer me dat ik ook nog terug moet... en het is echt koud. Ik voel mijn benen nauwelijks nog. Dus ga ik maar even tanken bij Tesco (je moet een volle tank terugbrengen en bij Tesco kost de benzine 99,9 cent) en vervolgens binnendoor naar Dunboyne om bij Slevin's een lekkere kop thee te drinken. En dan wordt het toch zo langzamerhand tijd om de auto in te leveren en in te checken. De douane weigert de pot wax en die was me toch net even te duur (en te goed) om achter te laten. Dus check ik mij koffer in. Kassa! Ach, verder heb ik genoeg bespaard vind ik. De vliegreis is gezellig, enkele reizigers hebben last van de turbulentie, die was dan ook ferm!

Geen opmerkingen: