8 november - Röntgenstraling ontdekt (1895)

William Röntgen werd in Duitsland geboren maar verhuisde op 3-jarige leeftijd naar Nederland. Hij volgde na de lagere school de ambachtsschool. Hij werd van school verwijderd omdat hij een mede-leerling die een karikatuur van een leraar had getekend niet wilde verklikken. Zonder diploma kom je niet op de universiteit, maar hij mocht wel toehoren. In Zwitserland deden ze niet zo moeilijk, slagen voor een toelatingsexamen was voldoende. En zo ging hij daar aan de ETH werktuigbouwkunde studeren. Na deze studie ging hij verder in de natuurkunde.

Eigenlijk zou ik zwarte Piet spelen en een cadeautje op gaan halen, maar een dik uur heen (en vanzelfsprekend ook weer terug) vond ik toch wel een beetje veel. Dus probeer ik het over de post binnen te krijgen. In plaats daarvan heb ik maar de wekelijkse boodschappen in huis gehaald en de boeken en tijdschriften in de kamer geordend. Zaterdagavond = detective-avond, Inspector Lynley mysteries gevolgd door Trial and Retribution. En dit sluit ik dan af met enkele hoofdstukken Grisham.

Geen opmerkingen: