20 november - Walvis laat walvisvaarder zinken


In 1820 zinkt de Essex door toedoen van een potvis. In augustus 1819 vertrok het schip met de bedoeling 2,5 jaar op de zuidelijke Grote Oceaan te jagen op potvissen. Nadat de helft van het laadruim vol lag met dure walvisolie werd besloten in de paringsgebieden verder te jagen. Daar ramt een potvisbul het schip. De bemanningsleden weten in 3 kleine walvisboten het eiland Henderson te bereiken. Er is echter te weinig voedsel en het eiland is onbewoond. Met de walvisboten besluiten 17 bemanningsleden Zuid-Amerika te bereiken. Het meegenomen scheepsbeschuit bleek te weinig om op te overleven. Bij gebrek aan eten gingen ze over tot kannibalisme. Aan boord van de sloep van kapitein Pollard werd bij gebrek aan stervenden zelfs geloot om wie er gedood zou worden. Bij aankomst bleken 7 zeelieden te zijn opgegeten. De eerste stuurman en zijn scheepsjongen hebben het verhaal opgeschreven. Moby Dick is op dit verhaal gebaseerd.

De auto is opgeruimd! Moet ook wel want hij moet volgepropt worden met oud papier. Henk plaatst een stuk hout achter de stoelen zodat ik niet gekeeld kan worden door verschuivende dozen/boeken. De hele bak ligt vol. Ik ben wel blij dat ik het er zelf niet uit hoef te halen zaterdag...
Jeetje, al weer zo'n dag welke ik niet kan navertellen. Wat heb ik nu eigenlijk allemaal gedaan? Ik weet alleen dat ik geen seconde heb stilgezeten...

Geen opmerkingen: