16 november - Internationale dag Tolerantie


Tolerantie, verdraagzaamheid, geef het beestje maar een naam. Volgens het woordenboek is tolerantie “verdraagzaamheid jegens andersdenkenden”. Maar daar zitten wel grenzen aan. En welke gebieden wil je bestrijken? Godsdienst? Zo lang ze mij maar niet lastig vallen mogen ze denken wat ze willen? Mogen ze dan wel anderen lastig vallen? Keiharde muziek dan? Maar wat is hard? En op welke tijden is het wel toelaatbaar? Hondenpoep? vreemd, je hoort nooit dat iemand zich ergert aan kattenpoep (wel aan jankende katten overigens). Hoofddoekjes? Vroeger liepen alle vrouwen met een hoofddoekje, misschien was de vorm anders. Erken gewoon dat naast je eigen ideeën en gewoonten er andere zijn van gelijke waarde. Anders, maar daarom niet minder gelijk. Geen sancties voor afwijkende meningen en gedragingen. Verdraagzaamheid is geen nieuw begrip. In de 17e eeuw pleitte Voltaire al verdraagzaamheid tegenover nieuwe ideeën. ' Wat is tolerantie? Ze is de consequentie van de menselijkheid. We worden allemaal gevormd door kwetsbaarheid en vergissing. Laten we elkaar onze dwaasheden vergeven – dat is de eerste wet van de natuur.'

Met Tommy Acton op de achtergrond ben ik maar eens begonnen mijn sokkenla op te ruimen. Ik dácht dat ik bijna geen panty's/maillots had. Ik geloof dat ik de eerstkomende 10 jaar nog wel vooruit kan. En voorlopig hoef ik ook geen sokken meer te kopen. Maar ja, zo gauw ik weer leuke tegenkom? Ben ik die volle sokkenla al láng weer vergeten! Ettelijke andere lades ook omgekeerd en alle oude tijdschriften op een stapel gelegd. En de middag verder lezend doorgebracht...

Geen opmerkingen: