Chicklit

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen chicklit en een bouquetje? Dat die laatste iets korter is? Dit vereist gedegen (?) onderzoek.

Chicklit is de, oorspronkelijk licht neerbuigende, benaming voor een vorm van eigentijdse romantische fictielectuur die in de eerste plaats is bedoeld voor vrouwen tussen de 20 en 30 jaar. Chicklit is een verkorting van het Engelse chick literature. Het succes van die boeken zorgde ervoor dat uitgevers het woord gingen gebruiken als marketingterm voor werk dat was gericht op jonge vrouwen van de girlpowergeneratie die niet noodzakelijk over veel literaire belangstelling beschikken. De heldinnen in dergelijke boeken zijn vaak alleenstaande, vlotte vrouwen uit de grote stad met een interessante baan en een levendige belangstelling voor seksualiteit.
De Bouquetreeks is een serie pocketboeken voor vrouwen. In 1975 startte de internationale uitgeverij Harlequin met deze boeken in het Nederlands - uitsluitend vertalingen. De pockets zijn verkrijgbaar bij de supermarkt en kiosk en richten zich op vrouwen. Het vaste onderwerp is de liefde. Een man en een vrouw ontmoeten elkaar, een relatie lijkt er niet in te zitten, maar aan het eind krijgen ze elkaar.
bron: wikipedia

Dus... ik mag geen chicklit (meer) lezen, ben tenslotte (net) de 30 gepasseerd. En ik vrees dat ik wel degelijk belangstelling heb voor wat meer literaire werken. Die boeketjes zijn wat algemener gericht. Ik heb net Hollywood door Ilse Spall gelezen, eerlijk gezegd vond ik dit gewoon een iets langere uitvoering van een bouquetje. Van wat ik mij dan nog kan herinneren van die 4 flutromannetjes die ik in m'n hele leven tot nu toe gelezen heb. O ja, deze chicklit kreeg ik op Manuscripta.

Op chicklit.nl staan overigens ook boeken als Hoe overleef ik de puberteit? van Francine Oomen en De diefstal van mijn jeugd door Natascha Kampusch. Zou ik beide toch niet tot die categorie rekenen! Maar misschien probeert de site de twintigers ook iets anders te laten lezen?

Een iets andere chicklit-uitgave... leuk boek!


1 opmerking:

Annemarie zei

Ik heb me ook vaak af zitten vragen wat nu eigenlijk het verschil is. Ik heb vroeger aardig wat van die "Bouquetjes" verslonden. En nu vind ik het af en toe best lekker om een chicklit te lezen. Als ik net een heftige thriller of waargebeurd verhaal heb gelezen, of een prachtige roman, dan is het soms best even fijn om een makkelijk boek te lezen. En laten we eerlijk zijn, chicklit is makkelijk!
Ook al ben ik de 30 ruim gepasseerd, toch pak ik nu liever een chicklit dan een Bouquetreeks. Voor mijn gevoel heeft een chicklit net iets meer dan het standaard verhaal van een Bouquet, maar misschien komt dat ook wel omdat de chicklit meer eigentijds geschreven wordt. Dus bye bye Bouquetje, en hello Chicklit, maar wel op zijn tijd. Want een echte mooie roman of een goede spannende thriller blijven toch echt niet te versmaden!