Huygens, lekker veelzijdig


Die man zat volgens mij nooit stil! Wat een uitvindingen... De 31-toonsstemming, 31 gelijkverdeelde tonen per octaaf in plaats van de gebruikelijke 12 halve tonen, vind ik misschien nog wel de mooiste, al zal hij vast niet de belangrijkste zijn. In het Teylers museum in Haarlem is een 31-toons orgel te horen dat door Adriaan Fokker is gebouwd.
Verder was hij een ster in wis- en natuurkundig opzicht. Astronomie en optica hadden ook zo zijn interesse. En in 1655 ontdekte Huygens Titan, de grootste maan van Saturnus. En dan heb ik nog niet eens alles opgenoemd van deze wel heel veelzijdige uitvinder.

De draadjes gaan er nu zo maar vanzelf uit... het begint dus te helen! Ga ik althans dan maar van uit. Het wordt tijd dat ik weer plannen ga maken.

Geen opmerkingen: