29 oktober - 5-daagse werkweek sinds 1955

Tot op dat moment gold nog de 45-urige werkweek, waarbij er ook op zaterdagmorgen gewerkt werd, meestal tussen 8 en 1 uur. Toch kan ik me ook nog herinneren dat wij op zaterdag nog naar school gingen tot 1 uur! Nee, zó oud ben ik nog niet. Of is school geen werk? En is het leraarsvak geen vak dan? Was geloof ik alleen nog maar in de brugklas. Daarna heb ik zelf wel nog ettelijke zaterdagen gewerkt, maar daarvoor was ik dan wel lekker door de week thuis. De eerste officiële baan die ik had was trouwens ook nog 42 uur, terwijl heel Nederland al 40 uur normaal vond.

De dag begon flink koud! Het heeft gevroren vannacht en dat is nog duidelijk merkbaar. Vanmiddag eerst naar de kringloper (dacht ik) om spullen weg te brengen. Maar op de Kragge hebben ze een ander idee over recyclen: monitoren, videorecorders e.d. worden gewoon op een hoop gegooid. Bij deze weet ik dus wel dat ik de andere dingen niet meer naar de Kragge breng! Dit druist toch wel tegen mijn gevoel in.
Bij Man bij hond (Vlaamse versie!!) was een prachtig ritmisch concert. Gespeeld met lege glazen, trommelen op de bar, schuiven met de stoel, tikken tegen het raam... echt mooi uitgevoerd!

Geen opmerkingen: