Water op zondag

Nog net op tijd weet ik dat ik vandaag naar Deventer moet. Je kunt tenslotte geen Boekenhof organiseren en niet af en toe elders ook je hoofd laten zien zodat de antiquariaten weten dat je ze niet vergeten bent. Ga ik met de trein of toch met de auto? Reistijd scheelt een heel uur en dat zowel voor de heen- als de terugreis. Nu kun je natuurlijk wel heerlijk lezen in de trein. Maar ik kan ook een stukje sight-seeing door het Overijsselse landschap. En dat trekt dan toch weer wat meer. Op de heenweg tel ik zowel paarde- als windkrachten. De paarden winnen. Flauw, die staan soms met 10 tegelijk in de wei. En in de Betuwe is nauwelijks een windmolen te bekennen, op de Veluwe al helemaal niet. Dat laatste kan ik me nog wel wat bij voorstellen maar ik blijf het mooie ranke molens vinden, niks horizonvervuiling. Dodewaard, dát is pas (horizon)vervuiling!
In Deventer word je meteen naar een parkeerplaats buiten de stad gedirigeerd. Een pendelbus brengt je tot bijna de eerste stand. Dit keer schijnt de zon! Maar goed ook want, ondanks mijn goede voornemens (waarom maak ik die eigenlijk?) had ik weer geen paraplu of iets dergelijks bij me.


Voor de bieb probeert Adrie Gloudemans (letterlijk) mensen naar binnen te trommelen. Om één uur vertelt hij een "swingend en erg vies verhaal over een nijlpaard". Prachtig zoals de kids (en de volwassenen) hierop reageren! De aangeboden lunch is weer voortreffelijk, dank collega's!

En dan moet ik natuurlijk nog wel een heel eind over de markt lopen. Via de plattegrond weet ik waar "onze" standhouders zich bevinden - en dat is een heel eind uit elkaar! Maar ik heb er weer enkele gevonden, toch altijd weer gezellig én goed voor de contacten (hoop ik dan toch maar).
Op de terugweg ga ik via Zutphen, nou ja... via Epse, Joppe, Harfsen, Almen en Voorst... kortom ik heb het water opgezocht. Jammer dat je de stilte niet echt kunt weergeven op een foto. Als de auto's voorbij waren hoorde je echt helemaal niets meer... mooi... zoals een rustige middag hoort te zijn, één met de natuur!



Geen opmerkingen: