Cadeautje

Het noordelijkste puntje van Nederland. Onbewoond - officieel. Maar in de zomer worden er wel vanuit een observatietoren vogels geteld. En 2x per jaar wordt het zwerfvuil verwijderd. Als er geen mensen komen... hoe komt er dan zwerfvuil? Nemen die vogels dat mee? Godfried Bomans begon 39 jaar geleden aan een vakantie op Rottumerplaat. Vakantie op een onbewoond eiland. Lijkt me heerlijk! Ik wil ook wel een weekje vogels tellen...

Als ik nu... nou bijvoorbeeld op een normale tijd opsta en dan zorg dat ik net bij de eerste winkel ben als die open gaat? Alle boodschappen in recordtijd in huis haal? Bij de eerste de beste rij gaat het al mis. Er komt een opstootje... iemand vraagt héél netjes aan een mevrouw of hij dat ene pilsje misschien mag afrekenen zodat hij verder kan. Maar dat was buiten de wachtenden in de rij gerekend. Hij had het ook aan hen moeten vragen! Ik kijk samen met de meneer achter mij lachend toe. Waar je je al niet druk om kunt maken! Maar hij krijgt het dus echt niet voor elkaar. Blij toe dat wij in een andere rij stonden! Het is overigens net 9 uur, hoop voor hem dat hij dat pilsje niet meteen gaat opdrinken... maar ook dat moet hij zelf weten!
Met een kleine omweg kom ik bij de viskraam aan (het wordt tijd dat ik deze stad eens ga verkennen, ik woon er pas 23 jaar). Vrolijke N staat een show weg te geven waar je u tegen zegt. Hier blijf je gewoon voor je lol staan luisteren. En ondertussen koop je dan ook nog maar wat vis. Lekker in de zomer (in de winter trouwens ook). Zo kom ik nog op een redelijke tijd thuis, ik kan zelfs nog een parkeerplaats vinden (daarom wilde ik ook zo vroeg weg). En dat is maar goed ook want morgen mag ik met goed fatsoen niet eens met de auto weg! Stel ik zou naar het strand willen... of naar Tytsjerksteradiel, Muggenbeet, Montferland of Zichem? Dan moet ik dus voor 18 uur terug zijn want dan wordt de stad afgesloten! Tussen 18 uur op zondag en 5 uur maandagmorgen is het hele centrum voor autoverkeer afgesloten...
Wel lekker rustig... (hoop ik dan toch) wat de uitslag van de wedstrijd ook mag worden. Als ik dit over een tijdje teruglees weet ik echt niet meer dat die wedstrijd een finale van wk voetbal is. En nee, ik ga niet kijken!
Enkele dagen terug moest de tv met dvd-speler worden uitgeprobeerd op de bieb. Dus pak ik de eerste de beste dvd, Fish Tank. Zegt me niks, maar vergeet wel om hem terug te brengen. Dus leen ik hem maar aan mezelf uit en besluit hem dan ook maar te gaan bekijken. Achteraf lees ik wat trivia: Katie Jarvis, who plays Mia, had never acted before this film. A casting director spotted her having a fight with her boyfriend at a train station and offered her the role. The film was shot chronologically, and the actors were shown only the part of the script they would be filming the following week - none of them knew what would happen to their characters later in the film. Het is een aanrader, prachtig gefilmd tienerdrama!! Een echt cadeautje dus.

Geen opmerkingen: