Dunsany

De White House Market was vroeger favoriet. Een veredelde kofferbakverkoop waar je echt van alles tegen redelijke prijzen kon aanschaffen. Promo-cd's, huisraad maar ook een best goede fiets (tenslotte fietsen we er nog op). Dus toen ik zag dat deze markt na jaren weer gehouden zou worden was er nog maar één optie: vroeg opstaan om op tijd af te zakken naar de N2.
Tja, misschien is hij over enkele jaren weer leuk, nu waren er niet echt veel standhouders. Maar wel een heel mooi zilveren theepotje voor maar 5,-. Vooruit, dan gaan we ook maar even kijken hoe het op Fairyhouse gesteld is met de markt. Ook daar zijn we enkele jaren niet geweest, en ik heb niet echt het idee dat ik wat gemist heb. Hier vind ik een prachtige teddybeer, volgens de eigenaresse die van haarzelf, 53 jaar oud. Voor 2 euro mag ik hem meenemen. Ik beloof goed voor hem te zullen zorgen. Als je op z'n rug duwt gaat z'n bekje nog open. Verder is hij héél erg gehavend. Nog één reis en dan mag hij voortaan rustig genieten in de teddyberenaanleunwoning.
Via Dunslaughlin rijd ik vervolgens naar Dunsany waar ook weer een kasteel staat. Niet zo heel vreemd in deze omgeving. Bijna ieder dorp heeft (of had) wel een kasteel, soms rest alleen nog een ruïne, soms is er echt niks meer terug te vinden. Dit landgoed is Private. Dat heeft ons er nog nooit van weerhouden niet rond te kijken. Al worden we nu wel aangesproken of we het bord niet gezien hebben. Bord? Goh, we kijken alleen maar wat rond... we moeten dan maar zeggen dat we haar gasten zijn. Alsof er iemand anders hierom zal vragen.

Het kasteel zelf is dus bewoond en wordt goed bijgehouden. Zo te zien is hier geen echt bedrijf bij. Maar er hoort wel een kerk bij dit privé-landgoed. En dat is echt zonde want die zou gewoon voor publiek opengesteld moeten zijn. Het is St Nicholas's church. Deze is midden 15e eeuw door Sir Christopher Plunket gebouwd. Ook hier een graftombe met daarop afbeeldingen van een Plunket-ridder met zijn vrouw. Of ze enigszins bijgewerkt zijn weet ik niet maar ze liggen er nog wel mooi bij!

Geen opmerkingen: