Duleek

Na enkele dagen voornamelijk aan de beelden gewerkt te hebben werd het vanmiddag toch weer eens tijd om op pad te gaan. Nou had ik geen flauw idee waar ik heen zou gaan, iedere zijweg die er aanlokkelijk uitzag kwam in aanmerking om ingereden te worden. En zo kwam ik dus uit in Duleek. Daar staat een abbey, de grondlegging hiervoor was er al in 724. Waarschijnlijk de allereerste stenen kerk. En in de 5e eeuw werd er een abdij omheen gebouwd. Maar de overblijfselen die er nu nog staan komen uit de 15e eeuw. Evengoed mooi. Wonderbaarlijk hoeveel er nog echt overeind staat. En dat zonder de hulp van Fás, de Ierse organisatie die werklozen helpt met training en werk. Overigens best een goede instelling maar helaas vind ik het resultaat van de inmenging vaak té netjes. Wat ook mooi is bij deze abdij zijn de grafplaten die nog zo goed zijn gebleven.

Ha, het is me gelukt die kraai er nog bij te krijgen op de foto! En deze gargoyles zien er ook nog best uit... ze zitten halverwege de toren, dus of ze ooit als waterspuwer gebruikt zijn?

Op de zijkant van een van de kruizen staat nog een duidelijke griffioen. Maar ik zou een grafplaat tonen. Aan beide zijden gebeeldhouwd, hij "ligt rechtop". Dit is wel de mooiste kant.

Terug rijd ik over de kleine wegen: nauwelijks tot geen onderhoud, lekkere bochten. Dit is het echte oude Ierland. Aan de kant gaan voor een schaap of koe. Zoals het hoort.

Geen opmerkingen: