Ondergronds én bovengronds

De groep wordt opgesplitst in 3 ongelijke delen. Het Hypogeum accepteert maximaal 10 bezoekers tegelijk. Terwijl de eerste groep ondergronds gaat, wandelen de overige 20 personen in een heerlijk zonnetje door het tempelcomplex van Tarxien. Het is een mooi groot complex. Jammer dat er zoveel al is weggehaald. Waarschijnlijk hebben ze er zo'n 3000 of meer jaar geleden niet bij stilgestaan dat wij wel eens een compleet complex zouden willen aanschouwen. Zoals vaak gebeurd zijn er hele theorieën opgezet, bedacht en/of verzonnen hoe deze tempels tot stand gekomen zijn. Omdat ze al zo'n 7000 jaar geleden begonnen zijn met de bouw kan ik me niet voorstellen dat welke theorie dan ook als waarheid aangenomen kan worden. Hoezo zou men hier nooit geleefd hebben? Er zijn nergens nederzettingen gevonden die bewoning zouden verklaren. Die tempels zijn er toch echt niet vanzelf gekomen, die mensen woonden echt wel ergens. Overigens heb ik verschillende keukenkasten ontdekt in deze tempel. Weliswaar zonder etenswaren (zelfs ik moet toegeven dat dát iets teveel gevraagd zou zijn), en die ene plek is volgens mij de oven geweest... Ik geef toe dat ik meestal wel een ruime fantasie heb.

Na het tempelbezoek gaan we even lunchen. We krijgen er dit keer bijna anderhalf uur de tijd voor. Dan zou je toch denken dat je een lekkere maaltijd naar binnen kunt werken... Tussen het opnemen van de bestelling en het uiteindelijke uitleveren ervan zat bijna een uur. Niet dat we ons in de tussentijd verveelden, maar het is zo jammer dat die verrukkelijke salade binnen een kwartier opgegeten moest worden.

Omdat we 's morgens in een bus vertrokken waar we allemaal ruim 2 zitplaatsen in beslag hadden kunnen nemen en de straatjes toch wel smal zijn komt 's middags de zus van de oorspronkelijke chauffeur met een iets normaler exemplaar bus ons oppikken. De derde groep wordt in een klein dorpje gedropt, wij gaan naar het Hypogeum en de eerste groep mag nu de tempelcomplex bezoeken.

Er mag absoluut niet gefotografeerd worden in het Hypogeum. Dit om het gebouw te beschermen. Volkomen begrijpelijk, dit is nog zo mooi intact. Zonde om door onzorgvuldigheden kapot te maken. Het zou wel leuk zijn als ze dit over 1000 jaar nog kunnen bekijken. En omdat de foto's nu toch van tinternet geplukt moeten worden kan ik ze net zo goed meteen al plaatsen.
Tja, dat dacht ik dus: het uploaden van foto's vanaf je computer is niet beschikbaar in je huidige browser. Dus ook deze komen later.

De keukenkast en oven in de tempel van Tarxien.


De gids van het Hypogeum en ik gaan nog eens in gesprek over haar job...


Wat een prachtige winkel!!


Vergane glorie... maar toch heeft het wel wat!

Geen opmerkingen: