afsluitende tocht

Het regent een klein beetje.... maar toch gaan we aan boord van een luzzu, een vissersboot die nu is omgebouwd om groepen mensen door de haven en over een stuk zee te kunnen varen. Hij legt aan bij de kade van het hotel zelf, hoe luxe kun je het hebben! Het begint wel een klein beetje harder te regenen, te waaien... Om iedereen te beschermen tegen deze oerkrachten worden de zijdoeken gesloten. Tja, dan kan ik geen foto's maken.... dus ga ik op het bankje aan de zijkant zitten. Malta ziet er mooi uit vanaf het water. Dat kalksteen heeft wel wat. Eenmaal op zee gaat het er nog iets ruiger aan toe, ik word kleddernat :) maar geniet nog steeds van het uitzicht! Pas na ruim een uur heb ik echt geen handen meer over van de kou. Noodgedwongen stop ik met fotograferen.






In Sliema aangekomen was het wel springen om van boord te geraken. Zelfs degenen die onder het zeil zaten op de voorste banken waren goed nat (oké, niet zo nat als ik, maar ik zat dan ook vrijwillig in de regen). We hebben een 3 kwartier om in Sliema rond te kijken alvorens we in het restaurant worden verwacht. De regen striemt werkelijk door de straten, er is een overdekt winkelcentrum wat we dus goed gaan bekijken... een echte Maltezer muts is het resultaat. En een kalender met Maltezer plaatjes, april slaan we over of we plakken er een plaatje overheen :)

Ta' kris restaurant presenteert ons een Maltese set menu. We starten met een Maltese Platter. Grote schalen met bigilla (bonendipsaus), ajoli (tonijn en brooddip met kappertjes en tomatenpuree), Maltese worstjes, olijven (van die lekkere grote), Gbejna (overheerlijke lokale geitenkaas), zongedroogde tomaatjes, kappertjes die lokaal zijn geoogst, boterbonen gemarineerd in olijfolie en knoflook en dat alles met warm Maltees brood (noemen ze Ftira).
Dit voorgerecht is zo absurd lekker maar ook zo absurd veel dat er eigenlijk wat ons betreft geen hoofdgerecht meer hoeft te komen. Maar zo zit een set menu uiteraard niet in elkaar. Nu volgen grote schalen met iets dat op gehaktballen lijkt. Bragioli is gevulde beeflapjes en de vulling bestaat uit gehakt, peterselie, bacon, ei en kaas. Dit alles gebakken in de olijfolie met tomaat, laurierblad en wijn. Als je slim bent neem je een halve.... want al gauw komt de tweede serie schalen op tafel: traditioneel klaargemaakt konijn. En dit moet ik dus echt onthouden! Marineer het konijn eerst in wijn, vervolgens in knoflook en azijn en dan in de oven bakken in een rode wijnjus. Wat jammer dat ik geen doggybag bij me had! De vis die volgde heb ik aan mijn neus voorbij laten gaan, zo ook alle groenten die op tafel verschenen.
Het lijkt onderhand wel een receptenblog... Het dessert: Imqaret en Helwa tat-tork. Die gefrituurde dadelbroodjes waren wel lekker, dat mierzoete Helwa hoeft voor mij niet, ik eet wel de bijbehorende amandelen. Als laatste werd dan nog een Maltese koffie aangeboden, met oranjebloesemwater, kruidnagel en een drupje anisette. Gelukkig mocht je ook gewoon koffie bestellen.
Buiten regent het nog steeds.... En dan zie ik zo maar de perfecte regenlaars! Dat we daardoor bijna terug moesten lopen naar Valletta had ik er zelfs voor over.

Terug in het hotel beginnen we maar de koffers te pakken. Vanavond gaat de rest van de groep nog naar een concert van Händels Terpsichore. Wij gaan ons vermaken met een boek! Tenslotte mogen we morgenvroeg om 5 uur opstaan....

Geen opmerkingen: