Workshop alpacazilver

Het is zondagmorgen, de zon schijnt en het is toch hartstikke zonde om dan de auto te gebruiken?! Dus stap ik vol goede moed op de fiets.... en kom er al vrij snel achter dat ik toch weer een winter niet gefietst heb. Nu ken ik de omgeving aardig goed (dit is dus de understatement van het jaar) én ik heb snel op de kaart gekeken.... dus rijd ik ook nog een enorm eind om. Het begon dat ik de gekozen weg helemaal niet kon fietsen omdat het deels een autoweg was. Tja, dan hoop ik maar dat ik de rest van de weg vind. Gelukkig ging dat deel redelijk goed. Nu had ik vervolgens dus de eerste weg naar links kunnen afslaan maar ik fietste flink langs het Canadees kerkhof. Op de kaart leek de weg toch een behoorlijk stuk korter :) De terugweg heb ik wel de kortere weg gevonden.

Net na 11 uur kom ik bij atelier Jes aan. Je kijkt meteen je ogen uit. Prachtig! Het atelier zelf is heerlijk ruim, licht, slim gebouwd en ingericht. Er hangen prachtige schilderijen aan de muur. Ik ga sparen.... (en ruimte maken aan mijn muren). Voor Kiona is het jammer dat ik de enige cursist van de dag ben, voor mijzelf is het heerlijk rustig. De avond tevoren heb ik wat tekeningetjes gemaakt, wat niet wil zeggen dat ik me houd aan mijn gedachten. Eerst oefenen met ijzerdraad, dat is nog behoorlijk stug spul!



Voor de lunch maak ik enkele schakels voor de armband. Al snel kom ik tot de idee om allemaal verschillende schakels te maken. Het alpaca is gelukkig makkelijker te buigen dan het ijzer. Met de herinnering aan het polijsten bij de zilversmeedcursus ben ik toch een beetje benauwd voor het polijsten zelf. Nogmaals mijn vingers omgeslagen voelen worden zit ik niet echt op te wachten. Wat wel heel leuk is zijn de verschillen tussen de bewerking van alpaca en zilver. Maar misschien nog wel meer de enorme hoeveelheid informatie die Kiona tijdens de workshop over me uitstort. Hier steek ik echt wat op! Leuke tips die ook op andere momenten van pas kunnen komen.

Een heerlijke lunch met zuurdesembrood in het zonnetje volgt, met de geur van seringen. Top! Na de lunch wordt er dan toch gepolijst, gelukkig met hulp zodat het echt enge deel me bespaard blijft. Mijn vingers kunnen nu nog een tijd mee :) Na het polijsten de binnenste delen met fijn schuurpapier bijwerken, de polijstborstel kan daar niet bij. En dan is het een puzzel om de schakels op een leuke manier aan elkaar te zetten.



Ik heb genoten!! Met een prachtige armband keer ik huiswaarts. Ik hoop dat er 's middags nog enkele bezoekers zijn geweest op de open atelierdag, het weer was er bijzonder geschikt voor en het atelier is beslist het bezichtigen waard! En wie weet... misschien volg ik hier nog wel eens een workshop!

Geen opmerkingen: