één week geen plastic kopen...

Wat een goed initiatief! Waarom ik er nu pas iets over hoor en/of lees? Geen idee, maar ik doe mee! Die uitdaging ga ik graag aan. Alles wat je toevallig in huis hebt dat in plastic verpakt is hoef ik niet te laten verrotten of weg te gooien maar ik koop vanaf maandag 00:00 uur tot zondag 23:59:59 niets wat in plastic verpakt is, van plastic gemaakt is (of naar plastic smaakt). Nu had ik natuurlijk vals kunnen spelen en gisteren inkopen kunnen gaan doen voor de rest van de week maar a. daar heb ik geen tijd voor en b. dat komt niet eens in mij op. Ik had nog kokosstukjes staan die ik vandaag opgepeuzeld heb, yep, verpakt in plastic. Ook de 2 plakken kaas (die niet naar plastic smaken maar wel in plastic verpakt zaten) zijn vandaag opgegeten. Dus nu komt het erop aan! Ik heb géén eten in huis dus ga ik appie maar eens met een bezoek vereren. Oei, wat valt dan ineens op wat er zoal in plastic verpakt zit! Druiven, sla, aardappelen (die eet ik toch niet), tomaten, radijs.... maar het is me gelukt groente te vinden dat niet verpakt was. Vandaag eet ik courgette met sjalotjes en kruiden. Geen vlees en/of vis want dat verkoopt appie alleen voorverpakt in plastic.
Maar mijn kaas is ook op. En de kaaswinkel was al gesloten. Mevrouw, dat is toch geitenkaas op die bovenste plank? Ja, maar die is alleen om te proeven. Geen idee wat zij dacht dat ik er dan mee zou doen, ik proef meestal wat ik eet. Ik heb het ook maar niet gevraagd. Maar ik wilde wél een stuk kaas dat niet in plastic verpakt zat. Ik heb zo'n klein vermoeden dat Yvonne (met dank aan de naamkaartjes) nu hoopt dat ik de rest van de week genoeg heb aan dat stuk wat ze uiteindelijk dan toch maar voor me afsneed (en keurig in papier verpakte!) maar troost u mevrouw, de volgende keer ga ik wel netjes naar de kaaswinkel. Ik zal u niet nogmaals in verlegenheid brengen. Het was een bonusaanbieding (wat ik overigens niet van tevoren wist) en dus ging ze ook nog handmatig de prijs berekenen. Ik zal maar eerlijk bekennen dat ik absoluut niet de behoefte heb gevoeld om het na te rekenen, ik geloof haar meteen. Bij de kassa wisten ze niet goed raad met de kaas-zonder-streepjescode. Op de kassabon heet hij courgette. Ook goed, maar ik heb wat ik hebben wilde, zónder plastic! Morgen eet ik witlof met kaas, ei en sjalotjes (die vind ik nou eenmaal lekker). En ik neem zelf gesneden kaas mee voor bij de lunch.

Oeps, ik heb wel met plastic betaald. Ben ik nu in overtreding? Gewetensvraag....

Geen opmerkingen: